Na profesní síti LinkedIn je každý 5. Čech. Počet aktivních uživatelů od roku 2003, kdy LinkedIn spatřil světlo světa, neustále roste a stal se zlatou pokladnicí pracovních kontaktů. Oproti Facebooku má sice stále menší zastoupení uživatelů, ale nepleťme si kvantitu s kvalitou jejich příspěvků. Na LinkedInu se nesetkáte s fotografiemi jídla a výletů, ale spíše tam uvidíte pracovní úspěchy, názory na aktuální témata od odborníků ve svém oboru a nabídky práce velkých i malých firem.
Článek jsme rozdělili na 3 díly, aby si každý našel to své. V prvním díle se podíváme na LinkedIn jako celek, prolítneme jeho historii, budeme žasnout nad zajímavými čísly, prozkoumáme možnosti předplatného nebo si vysvětlíme, co to je InMail a zjistíte, zda ho vůbec potřebujete. Druhý díl Skryté funkce LinkedInu pro recruitery jsme zaměřili na možnosti, které LinkedIn nabízí pro náboráře, kde odhalíme vlastní zkušenosti a rady, které využíváme denně v praxi při náboru IT specialistů. Třetí díl Jak uspět na LinkedInu a jak si perfektně vyplnit vlastní profil jsme věnovali všem, kteří chtějí využít LinkedIn naplno. Ať už hledáte nové pracovní příležitosti nebo si jen chcete rozšířit svoji síť kontaktů, ukážeme vám tipy, které se vám budou hodit.
Historie profesní sítě LinkedIn
Zakladatel sociální sítě LinkedIn Reid Hoffman začínal pracovat v roce 1994 v technolgické společnosti Apple na první networkingové sociální síti eWorld. Po jejím neúspěchu založil Hoffman společnost SocialNet, která měla sloužit nejen pro networking, ale také jako platforma pro online dating. SocialNet získal peníze od investorů na hladký chod firmy po dobu 3 let. Hoffman věděl, že musí získat milion uživatelů, aby investorům dokázal, že platforma bude samostatně výdělečná. To se mu ovšem nepodařilo a po 3 letech se přesunul na post výkonného manažera do PayPalu, kde získal nové zkušenosti a díky úspěchu PayPalu také velké jmění.
Hoffman svůj nápad na networkingovou síť nevzdal a dal dohromady nejlepší lidi ze SocialNet i z PayPalu a v roce 2003 začali společně pracovat na profesní síti LinkedIn. Opět si stanovil hranici milion uživatelů, kterou překročil tentokrát po 2 letech, tedy v roce 2005. Velmi rychle začal s monetizací LinkedInu a vytvořil 3 placené kanály: zveřejňování pracovních nabídek, měsíční předplatné s rozšířenými fukncemi a reklamy. V roce 2006 měl LinkedIn černá čísla a tak Hoffman najal pro růst firmy Dana Nye, který dokázal zvýšit příjmy firmy o 900 %.
Po dvou letech začali nakupovat akcie firmy soukromí investoři a do společnosti přišel na pozici CEO Jeff Weiner z Yahoo. LinkedIn vybudoval oficiální sídlo v Londýně s 500 zaměstnanci a 90 miliony uživateli. V roce 2011 se stal veřejně obchodovatelnou společností na burze (LNKD) a její příjmy převýšily o 4 roky mladší sociální síť Twitter. Po akvizici se vzdělávacím a rekvalifikačním startupem Lynda.com v roce 2015 se součástí sítě staly vzdělávací videa a materiály. O rok později koupil LinkedIn Microsoft, jehož cílem byla hlubší integrace s Office365 a Outlookem.
(Zleva) Jeff Weiner, Satya Nadella, Reid Hoffman
Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízíme. Pomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!
Pár zajímavých čísel o LinkedInu
Zastoupení pracovních pozic na LinkedInu 2016 a 2022
Vybrali jsme top 10 pracovních pozic v České republice, které lidé nejčastěji na LinkedInu uvádějí a porovnali jsme roky 2016 a 2022. Jak je vidět, profily lidí z oblasti Operations zaznamenaly více než deseti násobný nárůst. Zajímavý progres lze sledovat také v oblasti Education nebo Art. Počet IT specialistů se poměrově čtyřnásobně zvýšil.
A jak je to s těmi předplatnými?
Pokud byste chtěli využít všechny featury, které LinkedIn nabízí, hledáte práci nebo naopak nové zaměstnance či klienty, podívejte se na účty Premium, které vám umožní z LinkedInu vytěžit maximum. Účet Premium si předplácí 39 % uživatelů, kteří si mohou vybrat rovnou z několika verzí.
Jak funguje InMail?
Než se vrhneme do jednotlivých typů Premium účtu, pojďme si vysvětlit, co to InMail vůbec je a k čemu ho můžete využít. Běžne můžete uživateli, se kterým nejste ve spojení, poslat žádost s personalizovanou zprávou pouze o 300 znacích, což opravdu není mnoho. Když se budete chtít dostat ke kontaktům, které nejsou ve vašem 2. ani 3. stupni connections (přátelé vašich spojení a přátelé přátel vašich spojení) a více se rozepsat či říct druhému, čemu se věnujete, určitě InMail uvítáte.
InMail získáte ve všech verzích Premium účtu, rozdíl je pouze v počtu InMailů, které vám za měsíc LinkedIn dovolí poslat. Výhodou InMailu je navýšený počet znaků na 1 900, což vám umožní popsat svůj záměr do detailu. A navíc, pokud vám dotyčný na zprávu odpoví do 90 dnů od obdržení vaší zprávy, získáte od LinkedInu kredit (v podobě dalších InMailů) a můžete posílat další zprávy během měsíce nad stanovený limit. Pokud tedy chcete dostat kredity, tzn. Inmaily navíc, posílejte je opravdu relevantním lidem (můžete je totiž posílat i těm, kteří nemají premiový účet, proto dobře volte, komu své zprávy směřujete) a dejte si záležet, aby zpráva byla napsaná co nejzajímavěji tak, aby měl druhý motivaci vám odpovědět. Sám LinkedIn se snaží, aby vám dotyčný odpověděl, a tak mu během týdne od odeslání vaší zprávy pošle i upozornění, aby si vaši zprávu přečetl. Výhodou pro druhou stranu je, že může na zprávu odpovědět, aniž by nutně musel přijímat žádost o spojení. Protože ne každý chce mít tisíce kontaktů ve spojení, které nezná. Kdo ví, jakými příspěvky budou noví neznámí spamovat vaši zeď.
S InMaily můžete navíc sledovat efektivitu svých zpráv, které posíláte vašim potencionálním kontaktům. Ti, kteří se s druhými chtějí rovnou spojit osobně, ať už na callu nebo na fyzické schůzce, ocení možnost vyplnit si speciální kalendář, který potencionálním kontaktům z InMailu ukáže, kdy si s vámi mohou domluvit čas setkání. Detailní možnosti Inmailů vám vysvětlíme v druhém díle Skryté funkce LinkedInu pro recruitery.
Kariérní verze
Kariérní verze se vám bude hodit, pokud hledáte novou práci. Dostanete přístup až k 5 InMailům za měsíc a uvidíte, kdo si prohlédl váš profil za posledních 90 dní. Zjistíte více informací o společnostech a zveřejněných pracovních pozicích včetně platu a budete moci kontaktovat nabírající manažery napřímo. Váš profil si můžete nechat porovnat s ostatními uchazeči, abyste věděli, jak si na pozici ve vašem oboru stojíte.
Sales Navigator Core & Advanced
Sales Navigator Core & Advanced je určen primárně pro obchodníky a sales managery a umožní vám využít pokročilé filtry ve vyhledávání, které zahrnují pracovní pozici, lokaci, ve které dotyčný pracuje, typ školy, vystudovaného oboru, rok jejího dokončení, oblasti zaměření a vyhledávání klíčových slov na profilu kontaktu. Dostanete k dispozici také prodejní nástroje a k profilům uživatelů si můžete dokonce dělat soukromé poznámky. Budete mít přístup k 50 InMailům měsíčně a kromě doporučení na potencionální zákazníky si můžete uložit až 10 000 kontaktů.
Recruiter Lite a Recruiter
Recruiter Lite a Recruiter je určen primárně pro náboráře, kterým poskytuje nástroje pro vyhledávání relevantních a potencionálních zaměstnanců. Více se o rozšíření Recruiter Lite a Recruiter dozvíte ve druhém díle článku Skryté funkce LinkedInu pro recruitery, kde vám mimo jiné ukážeme, co všechno o vás recruiter se svým Premium účtem na Linkedinu vidí nebo jaké má možnosti vyhledávání.
Po úvodních číslech, které zveřejnil LinkedIn k lednu 2022 a jeho historii, pojďme k něčemu praktičtějšímu. Ve třetím díle článku Jak uspět na LinkedInu a jak si perfektně vyplnit vlastní profil, vám odpovíme na následující otázky a přineseme vám tipy, které vám přijdou vhod.
- Jak se stát úspěšným na LinkedInu tak, aby váš profil nezapadl mezi ostatními?
- Jak docílit toho, aby o vás náboráři věděli a chodili vám relevantní nabídky zaměstnání?
- Jak si perfektně vyplnit vlastní profil?
- Jak a kdy publikovat vlastní příspěvky?
Tipy dostanete přímo z pohledu náborářů a naší praxe. Dozvíte se, na co se při vyhledávání nových pozic náboráři dívají a co je pro ně důležité. Zároveň vám ukážeme, jak ze své profesní sítě udělat síť, ze které vytěžíte maximum a budete virtuálně obklopeni profesionály, kteří vás mohou inspirovat.
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.
Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.