Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jak uspět na LinkedInu a jak si perfektně vyplnit vlastní profil. Díl III.

Co je u profilu nejdůležitější?

Pojďme začít hezky od začátku: fotografií.

Profil s fotografií má až 14x větší míru zobrazení než ten, který je sebelíp vyplněný, ale fotografii postrádá. Profil bez fotografie nebudí důvěru ani u náborářů, ani u LinkedInu, jehož algoritmus vás bude znevýhodňovat. Bez fotografie navíc horko těžko vybudujete síť kontaktů, která vám bude k užitku. Nově můžete využít také rámeček kolem fotografie obsahující nápis #OpenToWork, který dává jasně najevo, že jste otevřeni nové pracovní příležitosti. Pokud se poohlížíte po nové práci, ale neradi byste, aby o tom věděli u vás ve firmě, tak zůstaňte v klidu. LinkedIn na tyto situace myslel a váš stav recruiterům z vaší současné společnost neukáže. Ufff.

Při výběru fotografie platí stejná pravidla jako u životopisu. 

Vyhněte se fotografiím, které:

  • Obsahují zvířátka nebo další předměty, které odvádějí pozornost. Najděte fotografii, kde nejsou loga nebo značka vaší bývalé práce. A i když rádi pěstujete květiny, chodíte na výlety do přírody nebo pečete ty nejlepší koláče, raději ukažte svou tvář. Právě ta vzbuzuje u ostatních důvěru.
  • Ukazují celé vaše tělo spíše než obličej. LinkedIn fotografii trochu zmenší, takže je důležité, abyste na fotografii měli hlavně svou tvář, ta by měla zabírat přes 50 % plochy fotografie, abyste byli dobře rozpoznatelní.  
  • Mají umělecký nádech. Možná se v umění vyžíváte a možná vás přímo živí, ale to raději popište v popisku nebo přidejte odkaz na svá umělecká díla. Umělecky zahalený obličej šátkem nebo stínem se na profesní síť příliš nehodí.

Úvodní fotografie

Stejně tak nezapomeňte na úvodní fotografii, která se nachází hned za vaší profilovou. Ta dokresluje obrázek vašeho profilu. Co fotografií chcete sdělit? Chcete ukázat, že jste zapálení do vašeho oboru? Že máte rádi společnost nebo firmu, pro kterou pracujete? Úvodní fotografie je pro celkový dojem důležitá a určitě si na jejím výběru dejte záležet.

Řekněte to videem

Letošní novinkou je možnost představit se ostatním uživatelům pomocí videa, které nahradí vaši fotografii. Díky krátkému videu můžete posílit vaši osobní značku, budete více vidět, jelikož většina uživatelů LinkedInu spoléhají na klasickou fotografii a do 30 sekund můžete shrnout vše, čím se zabýváte nebo čím můžete být ostatním prospěšní. Pokud byste se pro video rozhodli, nahrát ho můžete přes mobilní aplikaci, přes webové rozhraní tato funkce ještě není dostupná.



Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízímePomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!

 

Rozdíl mezi mottem a souhrnem?

Motto najdete hned pod fotografií a můžete si vybrat, zda v něm uvedete svou pracovní pozici, a nebo zda se vydáte cestou, kdy uvedete to, čím se zabýváte. Např. Učím lidi, jak…, Najdu vám kolegy, na které je spolehnutí, apod. Motto ostatní uvidí aniž by si váš profil rozklikli do detailu, takže zvažte, co se o vás člověk dozví jako první a dejte si na něm záležet.

Do souhrnu/informací máte možnost se více rozepsat. K dispozici máte 2 000 znaků, jen myslete na to, že pokud si souhrn někdo přímo nerozklikne tlačítkem Zobrazit více, tak uvidí první 3 řádky. Vložte do nich tedy to nejdůležitější, co chcete světu sdělit. Do souhrnu uveďte klíčová slova, pracujte s #, nebojte se uvést reference, řekněte jak dlouho se oborem již zabýváte a klidně vše zakončete výzvou, kam se vám potencionální zákazníci nebo klienti mohou ozvat. Vzhledem k bezpečnosti uveďte raději pracovní email a telefon. Přesně tady máte možnost dát odkaz na váš web, osobní portfolio, či cokoli jiného, co chcete odprezentovat. Pokud je text příliš dlouhý, opticky ho rozdělte. Využijte pro to speciální znaky, emotikony, cokoliv vás napadne. Přiznejme si, že dlouhý nahuštěný odstavec se nám nečte nejlépe.

Jak popsat své pracovní zkušenosti?

Na LinkedInu nebuďte struční, hezky se rozepište. Jaké úkoly jste měli v bývalých pracích na starosti, v jakých projektech jste se angažovali, kdo byli vaši klienti (pokud vám v tom nezabraňuje smlouva nebo NDA) a za co všechno jste měli zodpovědnost? Vyšel s vámi nějaký rozhovor nebo máte něco, na co jste obzvláště pyšní? Přidejte k pracovním zkušenostem média, tedy webový odkaz, kde si ostatní mohou přečíst váš článek, podívat se na váš rozhovor nebo na projekt, na který jste hrdí. LinkedIn média hezky zchroustá a výsledkem bude vaše krásné portfolio i s jednotlivými proklikatelnými odkazy.

Potvrdíš mi mou dovednost?

Nezapomeňte si vyplnit své dovednosti. Uveďte jich alespoň 5-10 a poproste ostatní, ať vám je potvrdí. Můžete si je potvrdit navzájem. Právě potvrzené dovednosti jsou něco, co vaší atraktivitu na LinkedInu zvýší. A navíc je algoritmus LinkedInu vyhodnocuje jako relevantní na tolik, že s nimi má váš profil až 30 násobnou šanci na to, že se zobrazí ostatním. Doporučujeme vybrat dovednosti, na které jste hrdí, nemusíte uvádět, že ovládáte internet nebo Microsoft Office, zaměřte se na vaši unikátnost.

Získejte odznak

A jestli chcete být opravdovými mistry, vyzkoušejte LinkedIn Skill Assessments, díky kterému své dovednosti potvrdíte testem. Ten se skládá z 15 otázek na dané téma a vy ho musíte vyplnit v časovém limitu. Díky adaptivnímu testování, které se používá k rozpoznávání úrovně vašich dovedností, se následující otázky přizpůsobí vašim předchozím odpovědím. Po dokončení testu dostanete zprávu s hodnocením a skóre, které je pro ostatní skryto. Pokud máte skóre mezi 30 % nejlepšími, obdržíte odznak dovednosti, čímž prokazujete svou kvalifikovanost. Pokud náhodou odznak nezískáte, můžete test zopakovat po 6 měsících.

Děláte něco navíc? Pochlubte se!

Certifikáty, školení, dobrovolná činnost. Na všechno tu máte předem připravená pole, takže je nevynechejte. Jak správně vyplňovat jednotlivé sekce najdete v našem článku Máte životopis? A můžeme ho vidět? V něm najdete konkrétní tipy, co o sobě zmínit a které informace se do pracovních portálů nehodí. A stejně jako CV je ideální posílat v podobě PDF, i LinkedIn umožňuje si vše, co jste vyplnili, uložit a stáhnout jako PDF.

Malé vychytávky

Když máte hotovo, popřemýšlejte, zda byste si chtěli vytvořit profil také v jiném jazyce. LinkedIn umožňuje, abyste profil měli ve více jazycích a tím pádem se návštěvníkům váš profil zobrazí v jazyce, který mají oni sami defaultně nastavený. Takže pokud hledáte práci v zahraničí, remote nebo firma, ve které byste chtěli zabodovat má mezinárodní tým, zvolte tuto variantu a vytvořte si profil i v druhém jazyce.

Aby váš profil byl dohledatelný, nastavte viditelnost vašeho profilu pro “kdokoli”. V případě, že tak neučiníte, bude vás moci dohledat jen vaše síť spojení a recruiteři s příslušnou licencí (ti neuvidí vaše celé jméno, ale budou vás moci oslovit).

Jak používají LinkedIn HR recruiteři a proč vám mohou chodit nerelevantní nabídky?

Chodí vám přes LinkedIn nerelevantní nabídky práce? Pravděpodobně víme, kde bude chyba. Představte si následující dvě situace:

  • Recruiter hledá manuální testery a narazí na váš profil. Vy jako tester všechny podmínky splňujete, a tak vám zašle nabídku. Musíte ovšem odmítnout, protože se už 2 roky věnujete automatizaci a k manuálnímu testování se vrátit nechcete. Ovšem na profilu máte vyplněné technologie a popis manuálního testování spíše než automatizovaného.
    Důvod: nemáte aktualizovaný profil.

Pánem profilu jste vy, dejte světu najevo, o jakou pozici máte zájem. Buďte aktuální, recruiter by z vašeho profilu měl lehce vyčíst, čemu se věnujete. Pokud ve výše uvedeném příkladě budete mít uveden popis manuálního i automatizovaného testingu, recruiter si může vybrat 50:50, jakou nabídku vám pošle.

  • Chodí vám mnoho nabídek, ale ve většině případů jsou nerelevantní, protože se zajímáte o jiné technologie a programovací jazyky, než vám nabízí?
    Důvod: Možná máte na profilu uvedeno spoustu programovacích jazyků nebo technologií, které všechny ovládáte, ale recruiter neví, kterou preferujete. Je to podobné jako v prvním příkladu, ovšem zde máte možná až přemíru informací a recruiter musí odhadnout, kterou preferujete.

Práci zrovna nehledáte?

Máte práci, ve které jste spokojeni a nehcete dostávat neustále nabídky, které musíte odmítat? S následujícími tipy se odmítacím zprávám vyhnete.

  • Klidně si informaci o tom, že zrovna práci nehledáte, napište do souhrnu/informací, aby recruiteři věděli, že vás nemají oslovovat. 
  • Zkontrolujte si, zda skutečně nemáte zapnutý mód Open to Work, někdy o tom lidé často ani nevědí, nebo si ho zapomenou vypnout, když nastoupí do nového zaměstnání.
  • Pokud práci nehledáte a nechcete, aby vám chodily InMaily od lidí, které nemáte ve spojení, můžete si jejich příjem v nastavení vypnout. Na profilu si najedete do nastavení, najdete si panel komunikace a políčko Kdo vás může oslovit, dále najedete na zprávy a InMail a zde zvolíte NE. Tím si vypnete možnost dostávat InMaily od kohokoli.
  • Stejně tak si můžete v nastavení vypnout možnost dostávat krátké zprávy, ve kterých vás nejčastěji lidé žádají o spojení či vám nabízí možnosti zapojení se do jejich projektů. V nastavení můžete zvolit možnost, aby vám tuto krátkou zprávu posílali jen lidé, kteří znají vaši emailovou adresu.

 

Jaký druh profilu zvolit? 

LinkedIn Open Networker (LION)

Pokud se setkáte s Lionem, budete mít tu čest s někým, kdo je otevřeným “networkerem”. Což znamená, že je otevřen spojením s kýmkolik, kdo mu pošle pozvánku. Jako Lion rychle rozšíříte svou základnu lidí ve vaší síti, kde můžete mít až 30 000 kontaktů. Máte tak příležitost propojit se s profesionály z celého světa během krátké doby a zvýšíte šanci na získání kvalitních nabídek práce. Zároveň musíte počítat s tím, že budete dostávat mnoho zpráv a emailů, do kterých patří vzhledem k velikosti základny kontaktů i ty nevyžádané. Abyste se stali Lionem, stačí si napsat tuto zkratku za jméno. Tak jednoduché to je.

LinkedIn Influencer

Stejně jako znáte influencery na jiných sociálních sítích, i zde je jejich funkce stejná. Influencer na LinkedInu je myšlenkový lídr, který sdílí svůj obsah s větším publikem. A jak se takovým influencerem stanete? Buďte aktivní! Sledujte, komentujte, sdílejte, staňte se aktivním členem komunity. Pokud jste úspěšný ve svém oboru, můžete ostatní inspirovat vlastními příběhy a motivovat je.

 

A jak na LinkedIn přispívat?

Primárně je důležité, abyste na LinkedInu byli aktivní. Věnujte mu alespoň 10 minut denně, lajkujte, reagujte a komentujte příspěvky ostatních a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Pracujte s #. Hashtagy v komentářích nebo v příspěvcích jsou indexovány LinkedInem a při jejich vyhledávání se zobrazují všechny relevantní výsledky. Nejlépe fungují #, které mají nad 50 použití. LinkedIn je sociální síť, a ta funguje hlavně na interakci, tak se ji nebojte.

Jaké příspěvky nejlépe fungují?

Z analýzy společnosti OkDork vyplývá, že nejlépe fungují příspěvky typu Jak na to? Dále vedly příspěvky s chytlavými nadpisy a ty, jejichž obsah byl obzvláště dlouhý (až 2 000 slov). V dlouhých textech máte totiž dostatek prostoru jít do hloubky profesního tématu a vyjádřit tak svůj názor. Stejně tak nezapomínejte na obrázky, jako u většiny sociálních sítí jsou obrázky prvotním poutačem pro vaše publikum. A pokud byste se chtěli opravdu rozepisovat a máte názory a témata, která stojí za to sdílet, zvažte variantu LinkedIn newsletteru. Ten je nově přístupný i pro firemní profily. Vaši sledující se k němu mohou přihlásit a přijde jim upozornění vždy, když něco nového zveřejníte.

Jak nejlépe na reposting?

Pokud se vám nějaký příspěvek líbí a chtěli byste ho sdílet i na vašem profilu, směle do toho. Zde platí jen jedno pravidlo. Napište k přesdílenému postu, proč ho sdílíte, jaký na to máte názor, co vás na něm zaujalo. Nenechávejte prostor prázdný, vaši sledující nebudou chápat, proč zrovna tohle sdílíte. Se špetkou vašeho vlastního pohledu k přesdílenému postu budete autentičtí a důvěryhodní.

A jak na vlastní příspěvky?

Komunikujte témata, kterým rozumíte, zapojte své odborné znalosti. Ale mluvte svým přirozeným jazykem, ne jazykem firmy. Dejte do svých odborných názorů svou autentičnost, své hodnoty a svůj příběh. Uvidíte, že ohlasy budou vidět.


Jak získat z vaší sociální sítě co nejvíce?

Začněte sledovat profesionály, kteří mají co říct. Pokud hledáte tipy a znalosti pro své profesní výzvy nebo vás jen zajímají nejnovější zprávy z vašeho oboru, najdětě např. pod # témat a klíčových slov profesionály, kteří se vašemu tématu věnují.

 

Jste ambasadorem firmy, ve které pracujete nebo jedete sami za sebe?

Na závěr je důležité si uvědomit, za koho vlastně vystupujete. Firemní stránky budují značku, ale nemají takovou úspěšnost jako profily soukromé. 

A to ze dvou hlavních důvodů: 

  1. Firemní stránky nemají nastavené cílené propojování s pozicemi a lidmi, které by záměry firmy mohly zajímat. To znamená, že vám se automaticky ukazují lidé, které možná znáte a které by podle vašich zájmů, mohli pro vás být zajímaví. Ale neukazují se vám takto firmy, stejně tak profilům firem se neukazují potencionální vhodné kontakty.
  2. A za druhé algoritmus při vyhledávání a zobrazování příspěvků upřednostňuje profily soukromé nad profily firemními, což je vidět i na číslech dosahů příspěvků, kdy soukromé profily mají několikánásobnou sílu. 

 

Někdy se tak můžete setkat s profily, které fungují nejen na osobní bázi, ale také jako profesionální ambasadoři firmy. Předem se tedy rozhodněte, zda chcete vystupovat sami za sebe a nebo zda budete vystupovat jak amabsador, který má za zády silného parťáka - vaší firmu, se kterou se identifikujete. V tom případě můžete sladit své vystupování se strategií firmy. 

Zkuste místo promování vaší firmy nebo jejich produktů a služeb ukázat, že firmě důvěřujete. Ukažte, jaké má společnost hodnoty či dlouhodobý cíl a jak se v běžném životě projevují. Dbá vaše společnost na ekologii a udržitelnost nebo můžete otevřeně vždy vyjádřit svůj názor, který bude brán v potaz? Zamyslete se, co je přidaná hodnota firmy, pro kterou pracujete a která vám dává smysl. Vybudujete tak sílu nejen svému profilu, ale pomůžete dobrému jménu i vaší firmě. Lidé musí získat důvěru nejprve k vám a až poté ji získají k firmě, kterou poznají skrze vás.

Jak komunikovat s náboráři, abyste získali to, co chcete? 

Základem je dobrá zpětná vazba, která zabrání tomu, aby vám nechodily nabídky, které se vám nelíbí. Pokud vám od recruitera přijde nabídka, komunikujte s ním - ideálně slušně, uvidíte, že se vám vašem snaha brzy vrátí. Nezapomeňte pozdravit a dejte náboráři vědět, zda se vám nabídkou trefil do noty či nikoli. Pokud byla nabídka zcela mimo vaši představu, nebojte se napsat, jakou pozici i s konkrétními detaily byste si představovali a zda se vám náborář může v budoucnu ozvat. Až se náboráři naskytne něco, co by pro vás bylo jako stvořené, ozve se vám. A pokud se vám nabídka zamlouvá, nebojte se zeptat na detaily, které vás zajímají. Ptejte se na všechno!

I když vám nabídky chodí často, nedívejte se na ně jako na SPAM, díky nim máte přehled o trhu a víte, co si můžete dovolit nebo kam se případně v budoucnu posunout. Pokud máte v recruitera důvěru, klidně si ho přidejte do svých connections. V budoucnu to oceníte oba dva.

Třešnička na LinkedInu: Popovídejte si s ostatními

Virtuální události na LinkedInu

Nalaďte si LinkedIn Audio Events. Možná jste si právě vzpomněli na Clubhouse, kterým se LinkedIn inspiroval. K Audio eventu potřebujete mít zapnutý Creator Mode a minimálně 150 spojení. Poté se návštěvníci přidají do virtuální místnosti, kde mohou poslouchat řečníka nebo se zapojit do diskuze. Event může trvat od 15 minut do 3 hodin, takže téma můžete probrat opravdu do hloubky. Do budoucna se na tyto události budou pravděpodobně prodávat i vstupenky.

Článek o LinkedInu jsme rozdělili na 3 díly, aby si každý našel to své. V prvním díle Všechno, co jste kdy chtěli o profesní síti LinkedIn vědět jsme se podívali na LinkedIn jako celek, prolítli jeho historii, žasli nad zajímavými čísly, prozkoumali možnosti předplatného nebo si vysvětlili, co to je InMail a zjistili, zda ho vůbec potřebujeme. Druhý díl Skryté funkce LinkedInu pro recruitery jsme zaměřili na možnosti, které LinkedIn nabízí náborářům, kde jsme odhalílili vlastní zkušenosti a rady, které využíváme denně v praxi při náboru IT specialistů. Takže pokud by vás LinkedIn zajímal do hloubky, začtěte se i do předchozích dílů.

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

Rozhovor s testerem Jaroslavem Kubá...

čtení na 4 minuty 12.12.2022

Průvodce od A do Z: Jak se připravi...

čtení na 15 minut 16.12.2024

9 tipů pro dobrý první dojem na poh...

čtení na 3 minuty 7.12.2021

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020

Nejčastější otázky na pohovoru

čtení na 3 min 22.5.2023

Jak na dobrý životopis v IT oborech

čtení na 2 minuty 29.5.2020

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster