Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jak si založit IČO a na co vše myslet?

Přemýšlíte o přechodu z HPP na živnostenské podnikání a nevíte, jak na to? Připravili jsme pro vás průvodce, který vám pomůže s tím, jak si založit IČO a na co si dát pozor. Od prvních krůčků až po výhody a povinnosti, které vás čekají.

Jaký je rozdíl v práci na HPP a IČO? Výhody a nevýhody obou principů si můžete přečíst v našem článku HPP nebo IČO: jak pracovat jako IT specialista?

Jaké dokumenty potřebujete k založení OSVČ?

Založení IČO (Identifikačního čísla osoby) je nezbytným krokem pro ty, kteří chtějí zahájit podnikání jako fyzické osoby. Na začátku budete potřebovat:

  • Občanský průkaz
  • Vyplněnou Žádost o živnostenské oprávnění (Žádost získáte na kterémkoli živnostenském úřadě, nebo si ji můžete stáhnout z webových stránek živnostenského úřadu.)
  • Správní poplatek 1000 Kč
  • V případě řemeslné, vázané či koncesované živnosti další dokumenty k ověření odbornosti (Pokud jste IT specialista, tento bod se vás netýká.)

Podmínky k založení živnosti:

  • Věk 18 let a více
  • Čistý trestní rejstřík neboli bezúhonnost - tento dokument si můžete vyřídit například na poště, kde má pobočku Czech Point, nebo si ho může vyhledat přímo pracovník živnostenského úřadu v rejstříku trestů, do kterého již má přístup.

Druhy živností

Živnosti dělíme na ohlašovací a koncesované. Dále pak mezi ohlašovací živnosti patří živnost volná, řemeslná a vázaná. Většina IT pozic patří do živnosti volné. Výjimka je poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob, která spadá do koncesované živnosti. Celý seznam živností najdete v příloze živnostenského zákona (Konkrétně se jedná o přílohy k zákonu č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon).

Stránka, která se vám může hodit je Portál živnostenského podnikání.

Co vše musím jako OSVČ platit?

Zdravotní a sociální pojištění

Tak jako v zaměstnaneckém poměru za vás odvádí sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatel, tak musíte vy od prvního měsíce založení živnosti platit zálohy na zdravotním a sociálním pojistném. Výše záloh se každý rok liší, proto je důležité na konci roku tyto změny sledovat nebo mít účetní, která vás na tyto náležitosti upozorní.

  • Minimální záloha na zdravotním pojištění na rok 2024 je 2 968 Kč. Úhrada zálohy je do 8. dne následujícího měsíce.
  • Minimální záloha na sociálním pojištění na rok 2024 je 3 852 Kč. Úhrada je do konce měsíce, za který se záloha platí.
  • Nemocenské pojištění je dobrovolné a jeho minimální částka pro rok 2024 je 216 Kč.

TIP: Pro platby záloh na pojištění si zaveďte trvalý příkaz.

 

Paušální daň

Paušální daň je jedna částka, která v sobě zahrnuje zdravotní a sociální pojištění a také daň z příjmu. V případě, že se rozhodnete jít touto cestou, nebudete muset podávat daňové přiznání a pojistné přehledy. Daňový paušál je rozdělen na tři pásma podle výše příjmů v daném kalendářním roce a podle toho, jaký výdajový paušál by OSVČ mohla uplatnit.

  • První pásmo: Paušální daň je 7 498 Kč s příjmy do 1,5 milionu korun za kalendářní rok, výdajový paušál 60 % nebo 80 %.
  • Druhé pásmo: Paušální daň je 16 745 Kč s příjmy do 2 milionů korun za kalendářní rok, výdajový paušál 60 %.
  • Třetí pásmo: Paušální daň je 27 139 Kč s příjmy do 2 milionů korun a podmínkou s uplatnitelným výdajovým paušálem 40 %.

Podmínky pro přihlášení k paušální dani:

  • Nejste plátci DPH
  • Nemáte příjmy vyšší než 2 miliony korun za kalendářní rok
  • Nejste v insolvenčním řízení
  • Nejste společníkem veřejné obchodní společnosti nebo komplementářem komanditní společnosti

Více informací o daňovém paušálu najdete zde.

Pokud si nejste jistí, zda se vám paušální daň vyplatí, zde je kalkulačka Ministerstva financí ČR.

 

Daň z příjmu

Pokud neplatíte paušální daň, vztahuje se na vás povinnost dělat jendou ročně daňové přiznání a platit daň z příjmu. Tuto daň platíte z příjmů dosažených v daném roce. Základ daně = vaše příjmy po odečtení všech nákladů, které jste museli vynaložit, abyste tyto příjmy získali. Daňové přiznání se podává nejpozději k 1. dubnu.

  • Daň z příjmu je stanovena na 15% a 23% ze základu daně.
    • 15% základ daně do 48 násobku průměrné mzdy.
    • 23% základ daně přesahující 48 násobek průměrné mzdy.
  • Pokud máte nastavenou paušální daň - daňové přiznání nepodáváte.

 

OSVČ a DPH

Daň z přidané hodnoty (DPH) je daň, která je pro IT služby nastavena na 21 % a je součástí každé faktury, pokud je OSVČ plátce DPH.

Jakožto OSVČ si můžete vybrat, zda chcete či nechcete být plátcem DPH. To však platí pouze v případě, kdy máte příjmy do 2 milionu korun za posledních 12 kalendářních měsíců. Pokud tuto příjmovou hranici překročíte, stáváte se povinným plátcem DPH.

K platbě DPH se musíte registrovat na finančním úřadě sami, a to i v průběhu roku, jelikož se pro uvedenou hranici 2 milionů korun počítá příjem za posledních 12 měsíců. Finanční úřad vás upozorní až na konci roku s tím, že může dopočítat DPH zpětně do doby, kdy došlo k překročení výše zmíněné hranice 2 milionů korun, což není nic příjemného.

TIP: Doporučujeme si kontrolovat tento limit (2 miliony korun) každý měsíc.

 

Výdajový paušál

Výdajový paušál vám umožňuje odečíst 60 % ročních příjmů jako paušální výdaje. Výrazně si tak můžete zjednodušit účetnictví, protože není nutné evidovat účtenky a doklady. Výdajový paušál je vhodné využít tehdy, kdy jsou reálné náklady nižší než 60 % příjmů. Pro většinu IT specialistů platí, že tak vysoké výdaje pro svou činnost nemají.

Tím pádem daníte pouze zbylých 40 % svých příjmů po odečtení výdajového paušálu, a to daní z příjmu, která činí 15 %. Abyste tento výdajový paušál mohli využít, je nastaven limit příjmů do 2 milionů Kč za daný kalendářní rok.

POZOR: Pokud je tato částka překročena, je nutné si veškeré doklady a jiné nákladové položky evidovat!

Sídlo podnikání u OSVČ

Sídlo podnikání musí mít ze zákona každý podnikatel. Je to vaše oficiální korespondenční adresa, z které budete schopni komunikovat s úřady. Je tedy důležité, aby na této adrese bylo jednoduché vyřizování a doručování korespondence.

Většina podnikatelů má adresu sídla podnikání totožnou s adresou trvalého bydliště, ale nemusí to tak být. Sídlo můžete mít také na kontaktní adrese, kde musíte doložit úředně ověřený souhlas vlastníka nemovitosti. A v neposlední řadě existuje i možnost virtuálního sídla, což je řešení například, když bydlíte v pronájmu nebo nechcete zveřejňovat svou vlastní adresu. 

 

Datová schránka

Datovou schránku musí mít ze zákona každý živnostník. Pokud ji ještě nemáte, tak si ji zařiďte nebo si zkontrolujte, zda vám byla zřízena automaticky po založení živnosti. Zřízení a používání datové schránky při komunikaci s úřady je zdarma. A věřte nám, usnadní vám to život.

 

Živnostenský list

Živnostenský list se dnes již nevydává, zastoupil ho Výpis z živnostenského rejstříku. Je to dokument, který obsahuje vaše údaje jako OSVČ s výpisem všech vašich živnostenských oprávnění. Živnostenský rejstřík je portál veřejné správy a můžete tam vyhledávat konkrétní subjekty a jejich veřejné údaje.

 

Jak vidíte, založit si IČO není nic složitého. Veškeré informace hledejte na příslušných úřadech a pojišťovnách jako je živnostenský úřad, finanční úřad, Česká správa sociálního zabezpečení a vaše zdravotní pojišťovna. A v případě, že si nevíte rady nebo nechcete dlouho brouzdat po internetu, pak je nejjednodušší variantou kontaktovat účetní, která vám se vším pomůže a vysvětlí, co je pro vás nejvhodnější. V Systeum máme v rámci benefitů pro naše IT specilisty účetní a daňové poradenství zdarma, protože víme, že mít všechny dokumenty v pořádku, je zásadní.

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook Začněte pracovat v IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci,ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook Připravte se na nová pracovní dobrodružství: Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Mohlo by vás také zajímat

Nejčastější otázky na pohovoru

čtení na 3 min 22.5.2023

Jak na dobrý životopis v IT oborech

čtení na 2 minuty 29.5.2020

Rozhovor s testerem Jaroslavem Kubá...

čtení na 4 minuty 12.12.2022

5 pravidel pro úspěšný pohovor

čtení na 3 min 21.3.2023

Z IT světa: oživení projektů i prac...

čtení na 2 minuty 17.8.2021

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster