Chystáte se na pohovor v IT a cítíte lehkou nervozitu? Nejste sami. Hledání nového zaměstnání nebo projektu je vždy výzva. Ať už máte jen pár minut na rychlou přípravu nebo několik hodin na detailní prozkoumání všech možných otázek, tento průvodce vám poskytne vše potřebné. Provedeme vás otázkami, které vás mohou potkat, připravíme tipy, jak zazářit při představení nebo pomůžeme zachovat klid a udělat dobrý první dojem. Připravte se s námi krok za krokem a zvyšte své šance na úspěch ve světě IT!
Rychlotipy
Pokud už sedíte před dveřmi a pohovor vás čeká za pár chvil nebo se už už utíkáte připojit online, máme tu i něco pro vás:
5 užitečných rad pro úspěšný pohovor v IT, když vážně spěcháte |
|
A pokud máte na přípravu času více než pár minut, pokračujte ve čtení. 😊
S přípravou na pohovor v IT doporučujeme začít s větším předstihem, ideální je vyhradit si několik hodin. Ano, je to dost, ale z velké části už budete připraveni i na další pohovory. Pojďme se na to vrhnout krok po kroku. Máme pro vás tipy, se kterými budete mít větší šanci uspět.
Co v článku najdete:
- Struktura pohovoru v IT.
- Co si na pohovor v IT připravit předem.
- Otázky na pohovoru v IT.
- Když bude IT pohovor online.
- Jak udělat dobrý dojem na pohovoru.
1. Struktura pohovoru v IT
Jak může pohovor vypadat, co můžete očekávat?
Ice-breaking
Pohovor je v podstatě obchodní schůzka mezi dvěma stranami. A stejně jako u jiných takových schůzek, i u pohovoru můžete očekávat na začátku neformální small talk pro navození příjemné atmosféry.
Z pohledu uchazeče doporučujeme poděkovat, že si na vás druhá strana udělala čas a dala vám příležitost se potkat. Zda se pustíte do nějakých dalších ice-breaker aktivit záleží už jen na vaší kreativitě a odvaze.
Představení pozice, firmy, týmu
Většinou začíná manažer a stručně představuje pozici, projekt a firmu. Jako kandidát určitě chcete vědět, jaký užitek od vás bude manažer očekávat (tzn. zjistit jeho potřeby). Je vhodné, abyste ho zkusili rozpovídat. V popisu projektu (job description) jsou často jen kusé informace a nyní máte možnost se dozvědět vše podstatné.
Uvedeme příklad: Manažer chce posílit tým, který je odpovědný za vývoj internetového bankovnictví. Užitek tedy manažer očekává v tom, že budou rychleji reagovat na konkurenční boj jiných bank a také, že budou mít stabilnější dodávky v rámci releasů.
Při úvodním představení pozice by vás mohlo zajímat, jak si manažer představuje ideálního člověka na tuto pozici. Jak by si ideálně představoval spolupráci, co očekává tým od nového člena, jaké by mohly být první úkoly, na základě, kterých budete vyhodnocovat úspěšnou spolupráci atd. Jsou to otevřené otázky, na které vám druhá strana může odpovědět v širším kontextu.
Nemusíte tuto fázi brát jako výslech – zaměřte se na 2-3 důležité otázky a pak nechte manažera odpočinout tím, že se mu představíte vy. V detailnějších otázkách můžete pokračovat později během pohovoru.
Představení vás jako kandidáta/ kandidátky
V představení je vhodné se zaměřit na to, co je pro manažera opravdu důležité a co vyplynulo z analýzy jeho potřeb. (Např. přeskočte vzdělání, klidně i aktuální zkušenost, pokud informace, které manažer hledá, máte v té předchozí. Samozřejmě jindy je zase vhodné své vzdělání zmínit, záleží na okolnostech.) Soustřeďte se na to, co je klíčové pro druhou stranu. Pokud manažera zajímají další informace, určitě se vás na ně sám doptá.
Představení by mělo být cca do 10 minut. Samozřejmě pokud má manažer doplňující otázky, tak se může tato fáze protáhnout.
Tip: O svých pracovních zkušenostech nemluvte v množném čísle („My jsme vyvinuli…“ , „my jsme otestovali…“). Je to zavádějící a druhá strana neví, co bylo konkrétně vaší přidanou hodnotou v týmu. Zvolte spíše formulaci: „Mojí odpovědností bylo...Já jsem měl/a na starosti...”)
Ověření technologických znalostí
Buďte připraveni na otázky obecné na používané technologie, stejně jako na konkrétní use cases, kde budou manažeři ověřovat to, jak byste v dané situaci postupovali, jakou cestu nebo řešení byste zvolili. V odpovědích na znalosti technologií buďte opravdu upřímní.
Nejčastěji u vývojářských pozic se také můžete setkat s tím, že se otevře zdrojový kód a řešíte konkrétní situace, se kterými se na otevřené pozici můžete setkat.
Prostor na doplňující otázky
V závěrečné části pohovoru dostanete jako kandidát prostor na doplňující otázky, které ještě zatím nezazněly. Určitě ho využijte a doptejte se na vše, co vás zajímá. Jednak tím ukážete zájem o pozici a firmu, druhak pro sebe získáte všechny důležité informace pro finální posouzení nabízené pozice.
Na co se můžete zeptat?
- Na praktické fungování ve firmě a týmu.
- Na detaily o samotné pozici. (Kdo se vám bude na začátku věnovat, jak bude váš nástup probíhat, jak bude vypadat váš běžný den, jaké jsou plány do budoucna.)
- Na benefity, které firma nabízí.
- Na finance a smluvní podmínky.
- Na pracovní režim – poměr onsite a home office atd.
- Na úspěchy z poslední doby. (Co se povedlo na projektu?)
Dohoda na společné spolupráci
Jakmile se obě strany dohodnou na parametrech spolupráce (řešení), je čas dát si vědět, kdy se dozvíte výsledek pohovoru.
Někdy je vhodné dát termín, do kdy se potřebujete nejpozději rozhodnout, aby manažer zbytečně neotálel (např. kvůli výpovědi u stávajícího zaměstnavatele).
Po pohovoru pošlete zprávu s poděkováním druhé straně za jejich čas a příjemné setkání.
Extra tip: Můžete také poslat pozvánku na LinkedIn na spojení (s individuální zprávou). Tímto se ještě více zapíšete do paměti manažera a usnadníte mu výběr v případě, kdy se mu naskytne více vyrovnaných kandidátů.
2. Co konkrétně si na pohovor v IT připravit předem
Úplně ideální by bylo, kdybyste měli možnost si celou část dne přizpůsobit tomu, že vás čeká pohovor. Udělat si dostatek času, vyhnout se věcem, které by vás mohly rozhodit nebo zbytečně vystresovat.
- Předem si zjistěte, jak se v klidu dostanete na místo, na cestu si nechte časovou rezervu a dorazte tam s předstihem, ať máte čas se vydýchnout.
- Mějte připravený kontakt na personalistu nebo osobu, se kterou jste o pohovoru jednali, abyste mohli dát vědět v případě zpoždění nebo jiné nenadále události.
Forma spolupráce
Ve formě spolupráce byste měli mít jasno už před začátkem pohovoru. Vyhovuje vám více HPP nebo IČO? Pokud již máte s oběma typy spolupráce zkušenost, můžete manažerovi představit vaše podmínky a nechat ho vybrat, co bude pro firmu lepší.
Na toto téma se vám mohou hodit tyto dva články, které vám s rozhodnutím, která forma je pro vás nejlepší pomohou:
HPP nebo IČO: jak pracovat jako IT specialista?
Jak si založit IČO a na co vše myslet?
Poznejte firmu, do které na pohovor jdete
Zjistěte si co nejvíce informací o firmě, klidně i nějakou zajímavost. (Například se můžete podívat na zakladatelský příběh, významné milníky společnosti nebo prozkoumat i mimo obchodní aktivity: sází firma stromy nebo něco podobného?)
Je-li to možné, prozkoumejte produkt nebo službu firmy a ideálně si je vyzkoušejte.
Pokud víte, kdo s vámi na pohovoru bude, podívejte se na profily na LinkedIn. Projděte si i jejich příspěvky, pokud jsou na síti aktivní. Vědomí že aspoň trochu znáte lidi, se kterými budete hovořit, vám dodá klid.
Zopakujte si technologie
Před pohovorem je dobré si procvičit technologie, které jsou pro pozici uváděné jako klíčové. Jste-li požádáni, abyste na pohovoru představili ukázku své práce, začněte s přípravou dostatečně dopředu.
3. Otázky na pohovoru v IT
Jaké otázky můžete očekávat? Primárně se připravte na otázky technické, související s náplní práce na pozici a používanými technologiemi. Očekávejte také otázky týkající se konkrétních situací, jak byste je řešili v reálném pracovním prostředí.
Dále se můžete setkat například s těmito otázkami:
Co vás na této pozici zaujalo a proč jste si vybrali právě naši firmu?
Touto otázkou si chtějí náboráři udělat jasno v tom, že víte, s jakou pozicí a firmou máte tu čest. Využijte zde připravené body z předchozí kapitoly “Jaké konkrétní věci je dobré si na pohovor připravit?”. Ukažte, co všechno o společnosti víte a vysvětlete, co vás na ní zaujalo a proč jste si ji vybrali. Můžete zmínit, proč jste si vybrali zrovna tento obor, společnost a pozici. Zodpovědět si tyto otázky předem je důležité i pro vás, jelikož si ujasníte, zda pozice opravdu odpovídá tomu, co skutečně chcete.
Jaký byl váš největší úspěch / největší selhání?
Cílem této otázky je zjistit, jak se vypořádáváte s úspěchy a neúspěchy a jak se z nich umíte poučit. Ukažte, co dokážete, když jste v nejlepší formě. Při popisu úspěchu se zaměřte na to, jak jste přispěli k úspěchu týmu nebo projektu a jaké dovednosti jste při tom uplatnili. Při popisu selhání se soustřeďte na to, jak jste se z neúspěchu poučili, nenechali se zastrašit a jak jste situaci napravili.
S jakými technologiemi chcete do budoucna pracovat? Jaké technologie využíváte právě teď?
Před pohovorem si projděte důkladně inzerát a zaměřte se na technologie, které jsou uvedeny v Must have nebo Nice to have. Pracujete s nimi? Jste ochotní se je doučit? Buďte proaktivní a o technologiích, které jsou v inzerátu uvedené, se rozhovořte.
Jak by měl vypadat tým, ve kterém se budete cítit dobře?
Opět se zkuste zaměřit na to, co je ohledně týmu uvedeno v inzerátu a jak to máte nyní vy sami.
Máte další nabídky?
I tady doporučujeme upřímnost. Ať už máte nabídek několik nebo právě jednu, dejte vždy najevo, že pohovor, na kterém právě sedíte, je pro vás v tuto chvíli prioritní.
Jaký očekáváte plat?
Někdy již před touto otázkou budete znát rozpětí, které firma na dané pozici nabízí, někdy ne. Doporučujeme, abyste měli tuto otázku promyšlenou již před pohovorem a uměli se spravedlivě ohodnotit.
Jak na to?
Zamyslete se, co všechno vám nová pozice přinese a jaký přínos budete mít pro firmu vy. Jako odrazový můstek použijte váš současný plat, propočítejte si náklady. A zhodnoťte, zda se hlásíte na pozici, kterou si chcete finančně polepšit nebo chcete primárně nasbírat cenné zkušenosti a můžete si dovolit jít s cenou níž. Nezapomeňte si také zmapovat trh a porozhlédněte se, jak se na dané pozici pohybují ohodnocení v jiných firmách.
Pokud již máte o financích představu, je vhodné ji říct jako první (nečekat na druhou stranu, až vám řekne rozpětí). Pokud se v představách nepotkáte, neberte si to osobně, že si vás firma neváží nebo si myslí, že jste drazí. Mají třeba jiné možnosti anebo pozice, na kterou se hlásíte, zkrátka není tak dobře zaplacená. Je tedy dobré se zeptat, zda by se našlo nějaké řešení, abyste mohli mít ohodnocení, které čekáte. Možná se najde jiná pozice, případně rozšíření kompetencí nebo se můžete domluvit na snížené odměně, která se po zkušební době navýší apod.
Položit vám také mohou otázky na logické uvažování:
U těchto otázek je cílem zjistit, jak uvažujete a jakým způsobem postupujete při jejich řešení.
- Kolik je 19x19?
- Pokud jsou všechny mraky bílé a všechny ovce jsou bílé, jsou všechny mraky ovce?
- Proč jsou víka od kanálů kulatá?
- Kolik je v Praze McDonaldů?
Jak si s nimi poradit?
Klidně si dejte chvilku na rozmyšlenou, doptejte se na všechny doplňující informace, které potřebujete. Klidně poproste o papír a tužku. Potom začněte úkol řešit a nahlas popisujte, nad čím přemýšlíte, jak postupujete.
4. Když bude IT pohovor online
Online pohovory jsou v něčem vlastně o trochu náročnější. Když na osobní pohovor cestujete, máte prostor se psychicky připravit a na pohovor se naladit. U online pohovoru můžete mít tendenci dělat až do poslední chvíle něco jiného, abyste byli stále efektivní.
Nechte si tedy i před online pohovorem dostatek času, nepracujte, neuklízejte, nedělejte nic doma. A připravte si také techniku. :)
Místo a technika
- Najděte si co nejklidnější místo, kde vás nebude rušit rodina ani vrtající soused a kde máte nejlepší připojení.
- Vypněte si upozornění na počítači i na mobilu. Nenechte se zlákat Facebookem ani emaily. Na kameře bude dobře vidět, pokud vaše pozornost uteče někam jinam.
- Připravte si nástroj, přes který budete volat. Pokud ho ještě dobře neznáte, klidně ho předem vyzkoušejte s kamarádem nebo zavolejte někomu z rodiny. Bude mít radost a máte to 2v1.
- Nastavte si kameru vůči světlu tak, aby vám bylo dobře vidět do tváře, kamera by vás měla zabírat zepředu, ne z profilu. Pokud běžně používáte více monitorů, ujistěte se, že kameru budete mít na tom stejném, kde máte okno meetingové aplikace.
- Zkontrolujte, jestli máte nabitý notebook nebo jste připojení do elektriky.
Mějte po ruce záložní plán
Kdyby váš PC nefungoval, připravte si tablet, telefon, zapněte si mobilní data.
Mějte po ruce jiný kontakt na člověka, který pohovor vede (telefon, email), ať se mu můžete ozvat, kdyby se cokoliv pokazilo.
Využijte, že jste ve vám známém prostředí a dovolte si uvolnit se a být v pohodě. A nezapomeňte na úsměv, s tím jde všechno hned líp.
2 extra tipy k online pohovoru:
|
5. Jak udělat na pohovoru dobrý první dojem
Ať chceme nebo ne, když se s někým setkáváme poprvé, tíhneme k tomu si o daném člověku udělat obrázek. Pojďme tedy těch prvních okamžiků využít a zapracovat na tom, jaký děláme první dojem. Nakonec to můžeme využít nejen na pracovním pohovoru.
3 maličkosti, díky kterým budete působit otevřeněji a přátelštěji
- Usmějte se.
- Vytvořte oční kontakt. Jak dlouhý pohled je na pohovoru akorát? Říká se, že by měl být jen tak dlouhý, abyste si stihli všimnout barvy očí.
- Seďte bez zkřížených nohou i rukou.
Nejdůležitější je ale to, abyste byli sami sebou. Dobrý první dojem vždy uděláte nejlepší, pokud z vás bude cítit, že prezentujete své já. Nemyslete stále na to, jestli jste dobře podali ruku, jestli jste se nedívali do očí příliš dlouho. I kdybyste měli zapomenout všechny tipy, které jsme uvedli, vlastně to nebude vadit, pokud z vás bude vyzařovat zdravá sebedůvěra a necháte protější stranu nahlédnout na vaši osobnost. A pokud jste opravdu nervózní? Bez obav to přiznejte.
Extra tip: A pokud jste před pohovorem hodně nervózní, snažte se na 5 vteřin zatnout co nejvíc svalů na těle. Buňky uvolní endorfin, hormon, který pomáhá blokovat stres a zlepšovat náladu. Zopakujte to dvakrát a uvidíte, jaký pozitivní dopad na sobě v tu ránu ucítíte.
První dojem zanechá nejen vaše chování, vaše vystupování, ale i to, jak se ve vaší přítomnosti, při rozhovoru s vámi, někdo cítil.
Jak v danou chvíli pomůžete tomu, aby se všichni na pohovorující straně cítili dobře?
- Aktivně naslouchejte a reagujte na to, co druhá strana říká.
- Úsměv boří všechny ledy.
- Dejte najevo respekt, k pohovoru i k jejich pozici.
- Zkuste najít něco společného.
A jak se na pohovor v IT obléknout?
Vždy záleží na typu firmy a pozici, na kterou se na pohovor chystáte. Do korporátu a na manažerskou pozici volte raději konzervativnější styl oblečení, vždy sáhněte po dlouhých kalhotách, košili s dlouhým rukávem a elegantních botách. Ani zde ale nutně nemusíte mít kravatu, sako zvažte. Dámy mohou sáhnout po elegantních šatech, nebo košili se sakem či vhodným svetříkem. Vyvarovat byste se určitě měli džínům nebo tričkům s potiskem vaší oblíbené kapely. Pánům také doporučujeme, aby za každého počasí nechali doma oblíbené kraťasy a sandály.
Naopak pokud se chystáte do startupu, sáhněte klidně po uvolněnějším outfitu, vystačíte si s dlouhými kalhotami a jednobarevným trikem např. v zemitých tónech. Vždy se řiďte tím, aby vám bylo v oblečení pohodlně, cítili jste se v něm dobře a nemysleli jen na to, že vás ta kravata asi uškrtí. Nemusíte jít oblečeni jako na ples, ale zároveň vězte, že váš outfit je součástí prvního dojmu, který na potencionálního zaměstnavatele uděláte. Takže i tuto část je vhodné nepodcenit. Pokud si nejste jistí, jaké oblečení se od vás ve firmě očekává, nebojte se předem zeptat.
Po pohovoru pošlete follow up
Ozvěte se pohovorujícímu i po skončení pohovoru, pošlete email, požádejte o spojení na LinkedIn a ještě jednou poděkujte za schůzku.
A kdybychom vám měli na závěr poradit jednu jedinou věc?Projevte na pohovoru opravdový zájem o danou firmu a usmějte se. |
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.
Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.