Ještě do nedávna bylo běžné chodit do kanceláře každý den, mít na stole oblíbenou fotku a svůj kelímek se zvýrazňovači. Dnes už je pro mnohé nepředstavitelné vrátit se do kanceláře na full time. V článku do podrobna rozebereme full remote spolupráci a představíme osvědčené tipy, jak se při ní nezbláznit a být efektivní.
Práci v kanceláři nebo v prostorách zaměstnavatele nebudeme představovat. Raději se podíváme rovnou na spolupráci remote. Můžeme ji přeložit jako spolupráce na dálku, kdy nemáte povinnost navštěvovat sídlo společnosti a můžete pracovat odkud se vám zachce. Třeba i z jiného geografického pásma stejně jako náš Tomáš, kterého jsme se zeptali na jeho zkušenosti s prací pro firmu sídlící v Americe (rozhovor s ním najdete na konci článku).
Díky pandemii se dnes můžete setkat s hybridním modelem, který je novodobým trendem. Kombinuje práci na dálku s prací v officu, a tím tak eliminuje nevýhody práce na dálku a zároveň poskytuje vysokou míru flexibility. Setkat se můžete s různým počtem dní, které zaměstnavatel umožňuje trávit mimo kanceláře. Například Microsoft má nyní nastaveno pravidlo 50:50 (práce v officu:práce na home officu).
Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízíme. Pomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!
Jak zkvalitnit práci na dálku nejen pro sebe, ale i pro kolegy?
Máme pro vás pár tipů, které nám pro práci na dálku i pro spokojenost týmu fungují na jedničku.
- Myslete na konektivitu. Pro práci na dálku je alfou a omegou kvalitní připojení k internetu. Špatný obraz kamery, vypadávající hovory nebo příliš pomalá síť může brzy začít rozčilovat nejen vás, ale i kolegy, kteří se na vás potřebují spolehnout.
- Mějte režim. Stejně jako když přijdete do officu, máte jasně danou dobu, kdy se věnujete práci a ne třeba nakupování, úklidu nebo tlachání se sousedy apod. Zkuste si pracovní režim nastavit i doma. Postupně byste si totiž na rozptylování mohli zvyknout a věřte nám, že by vám práce brzy přerostla přes hlavu. Aktivity, které se vám opakují např. vykonávejte vždy ve stejnou dobu a úkoly si třiďte dle priorit.
- Důvěra a komunikační nástroje. Stejně jako vy chcete, aby vám ostatní kolegové věřili, že pracujete na zadaném tasku, měli byste věřit i vy jim. Nezapomeňte si aktualizovat online kalendář nebo svůj stav na komunikační platformě, aby ostatní věděli, zda jste momentálně k dispozici nebo kdy se na vás mohou případně obrátit.
Na důvěře stojí každý vztah. A abyste ho posílili, nezapomeňte na pravidelnou online komunikaci. Snažte se sdílet s týmem skutečně vše, co je potřebné. Vyhnete se tak situaci, kdy si někdo informace řekne přes stůl a ti, co jsou zrovna na home officu o informaci přijdou, protože místo stolu mají mezi sebou například Teamsy.
Mrkněte se, jakých 6 online nástrojů můžete využít a které vřele doporučujeme. - Videocally a nálada. Jen málo věcí motivuje zaměstnance ke kvalitním výkonům lépe než spojení a blízkost s ostatními. Blízkost plodí důvěru, která jak už víme je velmi důležitá. V officu vzniká blízkost organicky během oběda, při přípravě kávy nebo kdykoli kdy se na sebe jen usmějete. Ale jak blízkost navodit při práci na dálku?
Musíte víc komunikovat. Ptejte se, zajímejte se o své kolegy a buďte proaktivní. Potřeba komunikace je v tuhle dobu daleko důležitější než kdy dřív. K tomu určitě napomáhají i videocally se zapnutou kamerou, na kterých jasně vidíte, jak se kolegové tváří. - Určete si společně pravidla pro videocally. Protože mnoho callů, může být toxic, snažte se je řešit vždy efektivně a rychle. Zkuste si videocally naplánovat do jednoho bloku za sebou, ať máte během dne více nerušeného prostoru na práci.
- Říkejte v týmu, na čem pracujete. I když pracujete na jiné činnosti než ostatní oddělení, sdělujte týmu, co se vám povedlo a na čem právě pracujete. Věřte, že je to zajímá. Protože i když se dozvíte například feedback z podpory, který vám v danou chvíli nic neříká, třeba se vám bude hodit za týden, kdy vás k něčemu inspisruje nebo lépe pochopíte potřeby vašich uživatelů.
- Předpokládejte pozitivní reakci od kolegů. Jeden z nejdůležitějších bodů. Online komunikace může vést snáze k nedorozuměním, interakce mohou působit chladně a vy si je můžete nesprávně interpretovat. Nevidíte, jak se daná osoba tváří nebo řeč těla a pokud nepoužije dostatek emotikonů, často ani nepochytíte, jaký nádech celé sdělení má. Naučte se tyto situace rozpoznávat, a pokud k ní dojde, ihned si raději zavolejte, ať předejdete prolínání více kontextů s jiným významem. Dalším způsobem, jak nesprávně interpretaci předejít, je předpokládat od začátku pozitivní záměr, se kterým vám daná osoba něco sděluje.
- Udělejte si pohodlí. Myslete na to, aby se vám i doma pracovalo dobře. Stůl, kvalitní židle, odpovídající technika… prostředí v terénu, v kavárně nebo v tichu? Najděte si, co vám nejvíce vyhovuje, abyste nebyli od práce rozptylováni. Pro mozek je důležité mít prostor, který skutečně může rozdělit na “pracuji” a “nepracuji”. I kdybyste nemohli mít celou místnost určenou na práci, najděte si kout, který bude sloužit jen pro vaší práci. Věřte, že právě ono místo se pro váš mozek stane stimulantem k výkonější práci.
- Okolí, které vás nerozptyluje. Děti nebo zvířátka na callech sice pozvednou krátkodobě náladu v týmu, ale dlouhodě se můžete setkat s tím, že ostatní budete muset skutečně přesvědčit, že pracujete a nehrajete si venku s psíkem na zahradě. My jsme například vyzkoušeli i práci s barvami a když máme důležitý call nebo se potřebujeme opravdu soustředit, tak na dveře dáme červený lepík, aby za námi nechodili ostatní členové naší domácnosti, kteří si chtějí popovídat nebo s něčím pomoci.
- Kdy skončit? Z výzkumů vyplývá, že pracovníci, kteří pracují vzdáleně mají tendence často pracovat déle, než kdyby byli v kanceláři. Zkuste si položit ke konci dne otázku, zda jste hrdí na množství práce, kterou jste ten den odvedli, pak byste měli svůj pracovní den skončit. Skvělá práce není o počtu strávených hodin nad úkolem, ale o kvalitním a smysluplném provedení.
- Experimentujte s hudbou, kterou při práci posloucháte. Zkuste třeba ambientní zvuky, které podporují vaší mozkovou činnost.
- Oblečte se. Stejně jako když skutečně jdete do práce. Pokud totiž strávíte celý den v pyžamu, těžko budete mozek přemlouvat, že je pracovní den. A možná tím trochu znejistíte i ostatní kolegy, kteří vás uvidí na callu v pyžamu.
A jaké to je pracovat z Čech pro společnost v USA? Na pár detailů jsme se zeptali Tomáše Aglera, který od roku 2020 pracuje v americkém týmu na full time jako jediný Čech.
Jakou pozici právě děláš?
Aktuálně jsem na pozici UX developera a vyvíjím komponenty (tlačítka, formulářová pole…) pro ostatní týmy v rámci Randstadu. Naší hlavní vizí je udělat modulární systém komponent, který si pro každou značku stahuje stylová data z Figmy. Stejný kód tak bude pro každou značku vypadat jinak bez potřeby zásahu vývojařem.
V čem je odlišné pracovat pro tým v USA? Vnímáš, že jsou tam i odlišné povahy lidí nebo mají jiné pracovní procesy, než na které jsi byl zvyklý?
Pracovní procesy jsou standardizované pro celou firmu, takže tam se nějaké odlišnosti nenajdou. Co se povahy lidí týká, tam už se drobné odlišnosti najdou. Obecně mi přijde, že moji američtí kolegové se mnohem hlasitěji vyjádří, pokud jsou s něčím spokojeni nebo jsou z něčeho nadšení, zatímco čeští kolegové se mnohem hlasitěji ozvou, pokud jsou s něčím nespokojeni.
Narážíte v komunikaci na nějaké trable? Jak je případně řešíte?
Tým je čistě americký + já. Největší problémy v komunikaci bývá zapomenuté "mute" tlačítko na Teamsech. Kolegové jsou naštěstí schovívaví k drobným gramatickým chybám, které v angličtině dělám, jinak je komunikace bezproblémová.
Drobný kámen úrazu jsou teambuildingy, které máme online a kde hrajeme různé Jackbox párty hry. Pokud se zapomene nastavení otázek a témat "us-centric", většinou si moc neškrtnu. :)
Určitě velkou otázkou, která všechny zajímá, je časový posun. Jak sis nastavil denní režim, abys byl pro ostatní k dispozici? Řešili jste jinou pracovní dobu i nějak v rodině, s partnerkou?
Časový posun je, a není uplně malý. 6 hodin mě dělí od kolegů z východního pobřeží, 8 hodin od kolegů ze západního pobřeží. To má výhody i nevýhody. Ultimátně po mě firma chce, ať mám hotovou svoji práci a je poměrně jedno, jak si den rozvrhnu.
Všechny společné meetingy se odehrávají nejdřív ve dvě odpoledne (osm hodin ráno na východním pobřeží), takže pokud si potřebuji něco zařídit, dopoledne to nikomu nenaruší žádné plány.
S kolegy a managementem máme nepsané pravidlo, že jsem na meetingy k dispozici mezi 2.-5. hodinou odpoledne. Větsinou končím pracovní den v 6, někdy trochu dříve. Pokud je potřeba mít meeting později, nemám s tím obvykle problémy, jenom to potřebuji vědět s určitým předstihem, abych si to byl schopen sesynchronizovat s osobním časem.
S partnerkou jsme to nějak víc neřešili, větsinou skončím s prací zhruba v době, kdy ona přijíždí z práce. Pokud se mi práce protáhne do pozdějších hodin, dělám vše pro to, aby to nebylo moc často a aby to nekolidovalo s něčím už naplánovaným.
Je něco, co v rámci udržení vztahů děláte ve firmě pravidelně?
Každý den si s kolegy voláme, někdy 1 až 2 hodiny. Řešíme nejen pracovní, ale i mimopracovní věci, takže probereme vše, co je důležité i to, jak se cítíme. A samozřejmě nedocenitelný je Slack.
Práce remote je především o disciplíně. Člověk se musí naučit organizovat a plánovat mnohem více čas tak, aby byl efektivní.
Další tipy:
Práce na dálku – kniha od lidí z Basecampu, kteří pracují full remote přes 15 let
Q&A with Jason Fried and David Heinemeier Hansson - 2 hodinový záznam, kde odpovídají na otázky autoři výše uvedené knihy
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.