Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jak ovlivnila pandemie oblast outsourcingu IT specialistů?

Současná situace akcelerovala poměrně významné změny na trhu práce. V některých odvětvích se pandemie podepsala téměř krví, jinde zase nastartovala nenadálý růst. Jak to aktuálně vypadá s oblastí outsourcingu IT specialistů a IT pozicemi obecně? Mohlo by se zdát, že s přechodem všeho, co jde, do onlinu musí IT sektor růst takovým tempem, jako nikdy. Je to ale opravdu tak? Zeptali jsme se kolegů u nás v Systeum, jaké aktuální trendy vnímají a co by IT specialistům doporučili.

Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízímePomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!

 

Trendy v IT

Situace v oblasti IT se nese v duchu přeskupování sil. Velmi záleží, na jaký sektor je IT navázané a jak se daná firma vyvíjí. Například napojení na módní průmysl je aktuálně spíš problém, naopak potravinový sektor je samozřejmě výhra. Firmy, které v minulosti digitalizaci zaspaly, již zjistily, že teď musí svoji konkurenci dohnat, a tak se tvoří eshopy a digitalizují se byznysy napříč všemi odvětvími. 

Co se například programování týče, v praxi nepozorujeme, že by se zvyšovala poptávka po nějakém konkrétním programovacím jazyku. Stále je v kurzu Java/JavaScript. Kde je to možné, tam se ve velkém přechází na cloudové technologie a na modernější technologie obecně. Zvyšuje se množství firem, které využívají na některá řešení dodávky od třetích stran (například pro zabezpečení hostingu či security), což je finančně výhodnější, než kdyby si uvedené firma zajišťovala interně.

Změnilo se chování firem?

Při jarní první vlně covid-19 jsme zaznamenali, že poměrně velké procento firem zastavilo výběrová řízení a nábory nových specialistů do IT týmů a vyčkávaly, co bude dál. Koncem léta a na podzim se nabírání opět postupně začalo rozjíždět, firmy jsou ale daleko opatrnější. Nejistota, která souvisí s plánováním se odráží samozřejmě i na financování projektů. Manažeři tak často nedostávají finance například na celý Xletý projekt, ale jednotlivé části se schvalují postupně po kratších úsecích. I z tohoto důvodu jednoznačně vnímáme příklon k interním zaměstnancům a menší ochotu nabírat externisty nebo za ně případně platit nepřiměřené ceny.

Co plyne z aktuální situace pro IT specialisty?

Bohužel ani IT oboru se nevyhnulo propouštění, a to celých týmů nebo velkých oddělení firem. Tím pádem došlo k dočasné změně na trhu IT specialistů, kde se lehce zmenšil dlouhodobý nedostatek kandidátů. Firmy teď mají větší výběr, zájemci o práci by měli počítat s vícekolovými (klidně až tříkolovými) výběrovými řízeními a větší konkurencí.

S příklonem firem k nabírání interních zaměstnanců si i kandidáti musí rozmyslet, zda chtějí pracovat na HPP a sehnat práci rychleji a s větši jistotou nebo si zvolit spolupráci na IČO a v porovnání s minulými roky počítat s rizikem menšího počtu nabídek.

Velmi pozitivním benefitem pandemie je však vytvoření nových příležitostí díky práci na full remote. Hodně atraktivních firem na tento způsob práce přešlo, a tak dostávají šanci lidé z menších měst i vzdálenějších od klasických center IT Prahy a Brna.

Hlavní trend současné doby: home office

Když se řekne IT, všichni si představí, že toto odvětví už přece dávno na HO a full remote pracovalo. Určitě to procento bylo větší než v jiných oborech, ale i zde se musely firmy přizpůsobovat. Poměrně hodně firem umožnilo zaměstnancům vypůjčit si z práce nejen notebooky, ale i monitory a další vybavení dle potřeby. Například ne všude bylo ale takové půjčování předem administrativně ošetřeno. Důležité bylo ochránit zdraví lidí a udržet provoz firem, vše se tedy řešilo nebo řeší až za pochodu. Rovněž jsme zaregistrovali, že některé, především větší firmy, začaly svým zaměstnancům přispívat na provoz na home office nebo dávaly kompenzace ve formě bonusů. 

Už teď je jasné, že v IT týmech bude v nějaké formě trend práce z domu pokračovat a stane se z něj běžná věc. Jsou firmy, které zaměstnancům vstup do kanceláří vůbec nepovolují a až například do léta 2021 mají vyhlášenou práci na full remote. Toto už je poměrně dlouhá doba, uvidíme tedy, kolik firem se nakonec rozhodne zmenšovat kancelářské prostory a trvale přejde na flexibilnější docházkový systém. 

Je samozřejmé, že ne každému práce full remote nebo i jen na částečný home office vyhovuje. Bude tedy na firmách, aby věnovaly dostatečnou pozornost potřebám svých zaměstnanců, aktivně nahrazovaly osobní kontakt mezi kolegy a předcházely přepracování či vyhoření, na které mohou být někteří lidé při práci z domu náchylnější.

S čím jsme si museli poradit v Systeum?

Jako velké množství firem nejen v našem odvětví střídáme plný home office s občasnými návštěvami v kancelářích, podle toho, v jaké fázi pandemického vývoje zrovna jsme. Cloudové nástroje a aplikace využíváme dlouhodobě, můžeme se tedy přesouvat hladce. Osobní pohovory a schůzky jsme přesunuli do onlinu, jelikož věříme, že je vždy lepší se s kandidátem vidět osobně (byť online), než se znát pouze po hlase.

Během posledních měsíců se od našich klientů zvýšilo množství požadavků na flexibilitu, ať už cenovou, nebo v podobě smluvních úprav či způsobu spolupráce. Snažíme se tedy přizpůsobit situaci a vyjít klientům maximálně vstříc. Klíčem je hledat nové cesty, nové možnosti a samozřejmě vylepšovat nabízené služby.  Dlouhodobě se snažíme hledat řešení, která vyhovují oběma stranám, což je pro nás ta správná cesta i nyní.

Držíme všem palce, ať se nám ta situace co nejdřív uklidní, přejeme pevné nervy a otevřenou mysl pro nové a zajímavé cesty.

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

5 pravidel pro úspěšný pohovor

čtení na 3 min 21.3.2023

Full Remote, zn.: kancelář zbytečná

čtení na 5 minut 17.5.2022

Typy outsourcingu IT specialistů

čtení na 5 min 2.4.2024

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020

Jak dostávat na LinkedIn relevantní...

čtení na 3 minuty 18.7.2023

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster