Když otevřete s klienty nebo svým týmem téma outsourcingu IT specialistů, je často spojováno s různými domněnkami a mýty, ze kterých může plynout i určitě napětí. Abyste se s tím vším nemuseli potýkat sami, rozhodli jsme se v tomto článku zbořit ty nejčastější mýty, se kterými jsme se od roku 2008, během našeho působení na trhu, setkali.
Mýtus č. 1: Všichni outsourcovaní specialisté nejsou prověření.
Panuje obava, že specialista, kterého dodavatel pošle na pohovor, často není dostatečně prověřen, což vede ke zbytečné ztrátě času pro všechny zúčastněné.
Rádi vidíme, že úroveň outsourcingu IT specialistů se výrazně posunula a trh už je mnohem dál, než byl před deseti, dvaceti lety. Výběr dodavatele a důvěra v něj je klíčová, pak se můžete spolehnout, že budete mít s pomocí outsourcingu v týmu pouze kvalitní kandidáty.
Tip: Jak si ověřit, že dodavatel kandidáty prověřuje?
- Reference od firem, kam specialisty již dodal. Ptejte se na ně, důkladně si je projděte, klidně se doptejte na detaily.
- Zeptejte se na proces prověřování.
- Má již IT specialista reference z jiných projektů, na kterých (již pod dodavatelem) pracoval?
- Jak dodavatel postupuje? Kdo prověřování dělá, jaké má zkušenosti a technologické znalosti?
Důležité je si vyjasnit, jak vy i váš dodavatel „prověřeného specialistu” definujete, zda jsou vaše představy v souladu. A také zda si oba představujete to samé pod pojmem „junior a senior.”
A jak to děláme v Systeum?
Ověřujeme, zda IT specialista ovládá hlavní technologie, které jsou pro danou pozici klíčové. Jdeme do úrovně orientace v práci s technologií, používání správných nástrojů, metodik a postupů. Prověření kandidátů mají na starosti vyškolení HR specialisté, kteří se v oboru IT neustále technicky vzdělávají. Pokud je potřeba, jako garanti potom působí naši vybraní IT specialisté.
Mýtus č. 2: Vztahy mezi externisty a interními zaměstnanci jsou napjaté.
Setkali jsme se s argumentem, že mezi externími a interními zaměstnanci mohou vznikat třecí plochy, mohou mít i rozdílný přístup k práci.
Ukazuje se, že jako velký pomocník fungují jasně nastavená pravidla pro typ práce, kterou dělají interní zaměstnanci a na kterou jsou najímaní externisté.
Celkové atmosféře pomůže, když se jako firma rozhodnete, jaký přístup k externistům zvolíte a budete v tom konzistentní.
- Přístup k externistům je stejný jako k interním zaměstnancům.
- Externisté jsou zapojení pouze v rozsahu projektu, na kterém pracují. Neúčastní se např. některých celofiremních meetingů, firemních akcí, nemají k dispozici firemní hardware apod.
Je důležité jasně komunikovat zvolený přístup a pravidla pro oba typy práce, aby byly srozumitelné pro všechny.
Setkáváme se s obavou, že třecí plochou mezi interními zaměstnanci a outsourcovanými specialisty mohou být finance. Ze zkušenosti víme, že si obě skupiny občas mezi sebou sdílí výši svého finančního ohodnocení. A pokud je tam velká disproporce, může dojít ke zmíněnému rozladění. Je tedy dobré tomu předcházet, a to například správně nastaveným odměňováním interního týmu a zastropováním nákupních cen u externě najímaných specialistů.
Mýtus č. 3: Outsourcovaný specialista je drahý.
Začneme příkladem: Internímu zaměstnanci se vyplatí měsíční hrubá mzda 100 tisíc Kč. Outsourcovanému specialistovi uhradíte měsíční příjem 200 tisíc Kč.
Na první pohled se může zdát, že je externista velmi drahý. Pojďme se podívat na detaily. Za interního zaměstnance jako zaměstnavatel platíte odvody, proplácíte dovolenou, máte náklady na benefity, firemní akce apod. Reálně se výdaj může pohybovat okolo 150 tisíc Kč.
A když se podíváme na službu outsourcingu jako celek, lze vidět, že se nejedná pouze o hodinovou cenu outsourcovaného specialisty.
- Firma ušetří čas, který by strávila interním výběrovým řízením a ušetří své HR zdroje.
- Najímaný externista již přichází s potřebnými technologickými znalostmi, odpadá tedy velká část času potřebného na zaučování.
- Po skončení externisty na projektu HR oddělení ušetří čas s offboardingem.
- Dodavatel outsourcovaných specialistů na sebe může přebrat riziko odchodu dodaného externisty a může se zavázat, že ve stanovené době dodá nového specialistu. (V Systeum takováto rotace trvá dva až čtyři týdny, včetně zaučení nového externisty).
Výsledná cena se tedy pohybuje podobně, někdy i níže než ta za interního zaměstnance.
Pravdou také je, že finance na outsourcované specialisty může tým často ve firmě čerpat z jiného budgetu než je ten na mzdy interních zaměstnanců a otevírají se tím i širší možnosti.
Víme, že vždy záleží na vaší konkrétní situaci a aktuálních potřebách. Vhodným řešením potom bude promyšlená a propočítaná kombinace obojího. (Obvyklé doporučení uvádí 70 - 80 % interních kapacit a 20 - 30 % externích.)
A jak to děláme v Systeum?
Hodně nasloucháme tomu, co zrovna řešíte a s čím konkrétně může outsourcovaný specialista pomoct. Dokážeme najít jednotlivce nebo vybudovat celý tým, který budeme opečovávat a dál profesně rozvíjet. Je naším cílem, aby byl spokojený klient i dodaný IT specialista.
Mýtus č. 4: Outsourcing IT představuje bezpečnostní riziko.
S prací na projektech přichází sdílení citlivých dat a obava o jejich zneužití nebo šíření.
Bezpečnost je potřeba brát velmi vážně a věnovat se prevenci. Pak se není ani v případě outsourcingu třeba obávat. Zkušení dodavatelé externích kapacit mají problematiku bezpečnosti a vynášení citlivých informací pečlivě ošetřenou ve smlouvách a jsou pojištění. Vázání jsou dodavatelé i poskytovaní IT specialisté. Případně lze smlouvy přizpůsobit požadavkům klienta tak, aby byly všechny bezpečnostní otázky vyřešeny podle jeho představ.
Dovolíme si půjčit Marka Zuckeberga, CEO firmy Meta jako příklad. Má kolem sebe ochranku od externí agentury, která hlídá každý den jeho bezpečnost. To znamená, že s nimi sdílí spoustu citlivých informací (bydliště, denní plány, aktuální polohu, osoby, se kterými se stýká atd.). Můžeme si z Marka vzít příklad a obavy ze svěření bezpečnostních otázek externistům také zahodit. 🙂
Pokud si vyberete profesionálního dodavatele, který dokáže zajistit vysokou úroveň zabezpečení moderních technologií a bude dbát na správné postupy, není třeba se bránit ani posílení týmu externími IT specialisty.
Mýtus č. 5: Outsourcovaní specialisté odejdou i s klíčovým know-how.
Při krátkodobých projektech (do 6 měsíců) je reálné, aby měl externí specialista celý projekt na starost sám. V takovém časovém horizontu se obvykle externista nenaučí nic, co by se nenaučil rychle i interní zaměstnanec. Riziko odchodu s klíčovým know-how je nízké. U všech dlouhodobějších projektů je ideální způsob, jak ztrátě klíčového know-how předejít, nenechat ho na jednom člověku, a to i pokud je to interní zaměstnanec. Pokud má pro tým nebo firmu klíčové know-how externista, je dobré ho zařadit do týmu, kde budou moci kompetence sdílet. Pokud by měl potom outsourcovaný specialista po čase z projektu odejít, interní zaměstnanec může stále při své práci poskytovat konzultace a kontinuitu se podaří zachovat.
A jak to děláme v Systeum?
Spolupracujeme s klienty, kteří využívají naše konzultanty 5 let a více. Když dodavatel a klient vidí společné cíle, dá se vytvořit prostředí, díky kterému bude specialista dlouhodobě spokojený a know how tedy zůstane ve firmě.
Mýtus č. 6: S outsourcovanými IT specialisty ztrácíme čas.
Obava, že outsourcovaný specialista nenaskočí dost rychle do našich projektů a technologií.
Specialisté, kteří jsou zvyklí pracovat externě dlouhodobě investují do svého vzdělávání a profesního rozvoje. Umí se rychle zorientovat v projektu, adaptovat se a v krátké době se stát přínosným členem týmu. Vědí, že je v tom jejich konkurenční výhoda a že je to v jejich vlastním zájmu.
Pomocnou ruku v zaučení specialistů také může nabídnout sám dodavatel. Možností je například školení, které „nováčkům” na vlastní náklady poskytne. Někdy také může pomoci seniorní externista a klient pak zaučování může přenechat zcela v rukách dodavatele.
A jak to děláme v Systeum?
Specialistům každý rok poskytujeme také vzdělávací budget, abychom je v této snaze podpořili a klientům tak zajistili co nejhladší start i průběh spolupráce. A jednou z možností je také úspora na financích, kdy může dodavatel poskytnout na první měsíc nebo dva, kdy se specialista zaučuje, slevu.
Závěrem si dovolíme citovat jednoho z našich klientů: „Pokud někdo na této službě vidí nedostatky, pak si ji neumí správně nastavit.” Pod což se plně podepisujeme a detaily spolupráce sjednáváme vždy individuálně podle potřeb nejen každé firmy, ale i každého týmu v ní.
Posun vašich IT projektů na novou úroveň
Outsourcing IT specialistů vám může pomoci nejen s okamžitými personálními potřebami, ale také se specifickými požadavky vašich projektů a dlouhodobým zlepšením jejich výkonnosti. Pokud vaše firma řeší podobné výzvy, obraťte se na nás. Najdeme vám zkušené IT specialisty a postaráme se o jejich hladké zapojení do vašich projektů.
Potřebujete posílit svůj IT tým? Kontaktujte nás a společně najdeme nejlepší řešení.
Jak správně poptat dodavatele IT specialistů si můžete přečíst v článku 7 kroků k efektivní poptávce po IT kapacitách.
Líbí se vám možnost vybírat si z aktuálně dostupných IT specialistů? Využijte potenciálu našich volných IT expertů, kteří momentálně hledají nový projekt a vyberte si toho, kterého právě potřebujete.
Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.