Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jak vyvinout vlastní hru pro PC a konzole?

V každém z nás je i v dospělosti schované to malé dítě, co si rádo hraje. A co když si ty hry budeme moci sami vytvořit? Na blogu už jsme se věnovali vývoji mobilních her (článek najdete tady), pojďme se teď zaměřit na vývoj her pro PC a konzole. Vývoj, který je mnohem náročnější, a to nejen kvůli délce hry. Pečlivou pozornost vyžaduje také optimalizace na různé konfigurace HW. Jednoduše řečeno, hra si vyžádá velké množství vašeho času. Přesto vás to ale láká? 

Pojďme se na to postupně mrknout.

Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízímePomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!

Příběh, který vtáhne a nepustí

Hry s dobrým příběhem jsou na trhu jedny z nejúspěšnějších. Pokud se vám v hlavě zrodil zajímavý nápad, rozhodně se pusťte, ať už sami nebo s pomocí, do tvorby scénáře. Konkurence má laťku vysoko a vy chcete obstát. Dnešní hry jsou již skoro jako filmy, děj doplňují různé „cut sekvence”, aby hráč pochopil, o co se ve hře jedná a proč se například vydal na danou cestu. Budeme předpokládat, že si hru chcete vyvinout jako vývojáři sami, pak už jen samotný scénář vám nějakou dobu zabere, musí se k němu přistupovat opravdu jako ke knize.

Ve chvíli, kdy máte scénář, rozhodujete se, zda bude hra z pohledu první osoby, třetí osoby, strategie atd. Od tohoto rozhodnutí se pak odvíjí i náročnost práce. Řekněme, že jsme si vybrali, že se bude hrát z pohledu třetí osoby a styl hry bude RPG (role play game).

Game Engine a další software

Když máte příběh a scénář, je čas se pustit do konceptu a začít kreslit tzv. „concept art”. Bude se vám hodit někdo, kdo umí kreslit. Koncepty slouží k tomu, abyste si zvizualizovali představy vašich postav, příšer, vesnice, světa hry i hlavního hrdiny. Jsou velkým pomocníkem, díky kterému se vám budou lépe modelovat/ renderovat 3D postavy a objekty.

V této fázi využijete grafický tablet, stačí standard, který napojíte například na Photoshop. Potřebujete také tool na 3D modelování. Pokud nechcete platit dost vysoké částky za 3D MAX apod, sáhněte po Blenderu, který je zdarma. Díky tomu, že je v komunitě vývojářů velmi oblíbený, najdete plno návodů, jak například generovat budovy nebo jiné větší objekty. I k Blenderu se vám bude hodit grafický tablet, a to hlavně ve fázi modelování obličejů hlavních postav.

Vývojový engine

Na trhu si můžete vybrat z několika game enginu. Doporučuji ale sáhnout po takovém, který vám přinese nové technologie a alespoň o trochu zjednoduší optimalizaci. Je dobré umět programovací jazyk, i když některé engines se snaží vše hodně zjednodušovat a přidávají funkcionality tak, abyste nemuseli do kódu moc sahat, doporučuji umět například C++. Aktuálně bych doporučil Unreal Engine, jeho nová verze přinesla extrémní posun v grafice i v samotné optimalizaci. Víc si o něm můžete přečíst zde. Díky enginu uděláte i VFX efekty nové generace, takže například oheň bude díky Niagara Effects vypadat opravdu realisticky. Máte možnost v něm připravit také trailer ke hře. Pokud budete chtít ale víc než základy, například profesionální efekty, už je pak lepší použít jiný tool přímo na tvorbu videí.

Jak na hudbu a zvukové efekty?

Tekoucí řeka, zpěv ptáků, hučící vítr, řinčení oceli...Se zvukovými efekty je to jednoduché. Nejlepší je jít ven a natočit si je. Ano, tyto zvuky si můžete i nakoupit, ale pokud si budete opravdu vyvíjet hru sami, chcete ušetřit co to jde. A když nebudete muset platit licenční práva, ušetříte vcelku dost. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Důležitá je ve hře i hudba. Přijdete s postavou do vesnice nebo na hrad a chcete epickou hudbu, která vše podtrhne. Nejlepší je si ji (nechat) zkomponovat. Samozřejmě si můžete hudbu i koupit, ale takto bude podle vašich představ a nestane se vám to, že tu samou skladbu jako vy použijí i v jiné hře.

To nejtěžší nakonec: optimalizace

Když máte skoro celou hru hotovou, přichází na řadu ta vůbec nejobtížnější čast: optimalizace. Proč je nejtěžší? Představte si, kolik různého HW máme a jaké různé konfigurace mohou vzniknout. A my chceme, aby na tom všem naše hra běžela co nejlépe. Nejlepší věc, co můžete udělat, je kontaktovat přímo support společností AMD, Intel a nVidia nebo si dohledat dokumentace. Samozřejmě je také třeba si projít i dokumentaci samotného vývojového engine, většinou to mají ale vše hezky popsané. Jakmile implementujete všechny možné optimalizace, které doporučuje váš vývojový engine, máte napůl vyhráno. Dále je potřeba optimalizovat grafický výkon pro karty od společností AMD a nVidia a nezapomeňte ani na integrované čipy od Intel a AMD.

Dalším krokem je optimalizace CPU. V dnešní době máme extrémně výkonné procesory, a to díky AMD, která posunula laťku hodně vysoko. Už není problém mít v PC procesor s 32 jádry. Pro nás vývojáře to znamená udělat ještě lepší optimalizaci. Stává se, že jsou vývojáři prostě líní a i když má PC 16 jader a 32 threadů, hra to nedokáže využít, protože na to není optimalizovaná, což je velká škoda.

Čím delší testing, tím lepší produkt

Nedílnou část vývoje je testování a hry se musí testovat mnohem důkladněji, než si možná myslíte. V tomto bodě je dobré si najít pár kamarádů, kteří vám pomohou, vyzkouší různé možnosti, projdou celou hru atd….Samozřejmě můžete testovat sami, ale hodně vám pomůže, když zapojíte někoho s jinou konfigurací PC, mohou se tak odhalit chyby v optimalizaci. Doporučil bych oslovit někoho, komu věříte a i tak bych  to možná řešil smlouvou o mlčenlivosti. Ale to je samozřejmě na vás.

Jsem ready, jdeme to prodat

Dobře, možná je to trochu přehnané, ale v určité chvíli to bude řešit každý. Nejlepší je využít systémy jako Steam apod. Zaplatíte za vytvoření účtu, dále jsou poplatky z každé prodané kopie, ale stojí to za to, protože je to přece jen nejjednodušší způsob, jak hru dostat k lidem. Celkové podmínky si můžete přečíst zde. Další alternativou je Epic, ten má lepší podmínky procentuálních poplatků.

Takže máme vše hotové, hra se prodává a můžeme si začít užívat peníze za odvedenou práci. :D Trochu srandy na konec.... Když ale ještě zůstaneme vážní, neusněte na vavřínech. Jakmile hru pošlete do světa, najednou budete mít tisíce testerů, kteří vám budou hlásit problémy a vám začíná další kolečko: opravy a zaplátování. Až dořešíte všechny tyto problémy, pak si dejte nohy na horu a užijte si peníze. :) 

O skvělé tipy, jak vyvinout vlastní hru se s námi podělil Standa Keppert. Pokud budete mít nějaké otázky, dejte nám vědět, rádi je se Standou zodpovíme. Jinak přejeme hodně zábavy a těšíme se na odkazy, kde vaše nové hry stáhneme. :)

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster