IT obor je velmi pestrý a za posledních 60 let vyrostl raketovou rychlostí. Jelikož je IT naším denním chlebem a v této oblasti propojujeme chytré hlavičky IT specialistů s projekty, které se jim líbí, máme k tématu blízko. A tak jsme se rozhodli zmapovat letem světem historii ajťáků, podívat se zpátky do minulosti a zreflektovat ty nejdůležitější milníky, které obor IT ovlivnily. Cesta to byla jak na horské dráze, ale o to více si ji s námi můžete užít.
Jak to celé začalo? V 50. letech děrnými štítky!
Ač je to pro mnohé z nás dnes již nepředstavitelné, výpočetní operace se v 50. letech prováděly převážně na papíře. Je to tak! Postupně jsme o této době začali mluvit jako o době první generace počítačů, která byla charakteristická použitím elektronek. Počítače byly poměrně neefektivní, velmi drahé, měly vysoký příkon, velkou poruchovost a velmi nízkou výpočetní rychlost. Z počátku byl program vytvářen na propojovacích deskách, později byly využity děrné štítky a následně děrné pásky, které též sloužily spolu s řádkovými tiskárnami k uchování výsledků.
A co že je to ten děrný štítek?
Děrný štítek je médium pro záznam dat pro pozdější zpracování počítačem. Byly vyrobeny z tenkého kartonu nebo kovu, kde je informace reprezentována dírkou na určité pozici. Místa pro otvory jsou uspořádána do matice. Děrné štítky později nahradila děrná páska, která byla praktičtější. Její čtení probíhalo buď mechanicky nebo opticky.
Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízíme. Pomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!
Jak vypadal typický programátor 50. let?
Práce programátora byla především mechanické povahy, takže kromě matematiky musel programátor zkousnout v té době i velmi nízké platové ohodnocení. Abychom byli přesnější: v 50. letech bychom měli hovořit spíše o ženách programátorkách - z počátku tuto práci vykonávaly totiž hlavně ženy.
Třešnička z USA: Ženy z genderových důvodů nemohly získat bezpečností prověrku pro práci s počítači. Vedení si ovšem neuvědomovalo, že nikdo jiný s nimi v té době neuměl zacházet.
Jak vypadaly tehdejší počítače?
ENIAC, MANIAC, UNIVAC… názvy pro obří stroje, které byly tak velké, že když IBM uvedl na trh model IBM 650 s váhou 900 kg, vzbudil tím senzaci (napájecí zařízení vážilo další 1,3 tuny). Program byl napsán na děrované karty, které se vložily do stroje a výsledky poté byly napsány do jiného stohu děrovaných karet. Výstupní zásobník byl následně napojen na psací stroj, aby si člověk dovedl výsledky přečíst. První menší počítače (čtěte polovina hmotnosti výše zmíněného) byly např. Bendix G15 a IBM 610.
Komunikaci s prvními počítači zprostředkovávaly třídiče, tabelátory, kalkulační a násobící děrovače, opakovače, reproduktory a popisovače. Vyspělé modely měly klávesnici v podobě elektrického psacího stroje. S programátory pak počítač komunikoval pomocí děrných štítků, perforovaných papírových pásek a magnetických pásek. První počítač, který měl grafický výstup na obrazovce, byl Whirlwind, který v MIT sestavil Jay W. Forrester. Používal více než 5 000 elektronek a 11 germaniových diod, měl kapacitu paměti 512 bytů a běžel dechberoucí rychlostí 20 000 operací za vteřinu.
Jaké jazyky frčely?
U druhé generace počítačů byly elektronky nahrazeny tranzistory a diodami a začaly se objevovat první programovací jazyky. Nejpoužívanější byly COBOL, ALGOL, LISP a FORTRAN. Jejich nové verze najdete i dnes (např. Fortran se používá pro programování vědeckých a matematických výpočtů na superpočítačích, Lisp pohání Autocad a AI aplikace, COBOL umožnil rozvoj moderní komunikace a bankovnictví).
„Programování je něco jako plánování večeře. Chce to jen trpělivost a schopnost pohlídat si detaily. Ženy jsou pro počítačové programování jako stvořené.“ Grace Hopperová, zvaná „Amazing Grace“, vynálezkyně prvního kompilátoru pro počítačový jazyk, spoluautorka jazyka COBOL, standardů pro testování počítačových systémů a později kontradmirálka amerického námořnictva, v roce 1967 pro časopis Cosmopolitan.
Perlička z 50. let
Scifi bylo na vzestupu a v knihách i filmech hrály počítače často zásadní roli. V Lemově románu Astronauti z roku 1951 například řídí počítač MARAX (Machina RatiocinatriX) kosmickou loď. Asimovův pozitronový superpočítač v povídce Konflikt nikoliv nevyhnutelný řídí dokonce celý svět. Pokud pomineme Čapkovy roboty, tak se první zásadní počítač v české popkultuře objevuje v roce 1963 na palubě kosmické lodě Ikarie XB 1 ve filmu Jindřicha Poláka. V Ikarii hledal inspiraci i Stanley Kubrick pro svou Vesmírnou odyseu (a počítač Hall 9000). Poněkud opomíjenou, ale o to zásadnější postavou české počítačové popkultury je robot Emil a jeho parťák mechanik (čili programátor) Karel. Oba vystupovali v televizním seriálu a komiksovém pokračování v Ábíčku.
60. léta
V roce 1958 vyrobil Jack St. Kilby integrovaný obvod (později tento pán založil i Intel). Tím se rychlost počítačů viditelně zvýšila a jejich velikost naopak snížila. V 60. letech hovoříme o třetí generaci počítačů. Ve stejném roce pak Kilby zhotovil první čip.
70. léta
V 70. letech již počítače nebyly výsadou. Začaly se objevovat v mnoha odvětvích a narůstal i počet lidí, kteří s počítačemi manipulovali. Úmyslně používám slovo manipuolovali, protože velikost počítačů se sice o něco zmenšila, ale od našich laptopů měly stále daleko. Jeden z prvních – Kenbak-1 – neměl ještě aní mikroprocesor a fungoval na tranzistorech, zato stál pouhých 790 dolarů. Díky tomu mohli s počítači experimentovat i samostatní uživatelé bez dohledu velkých korporací. A právě tady začal zlom. Jakmile se dostaly počítače do rukou nadšených kutilů, obor se začal tryskově vyvíjet. Programátor měl po ruce vždy křížový šroubovák, experimentoval s hardwarem i softwarem a uměl na počítači všechno opravit.
Co všechno se začalo prodávat?
Od roku 1963 si uživatelé mohli hrát s počítačovou myší, kterou patentoval Doug Engelbart. V roce 1970 jsme měli doma spousty černých destiček. IBM představilo disketu. Ve stejnou dobu přišel Intel s prvním mikroprocesorem 4004 (ten má 2 300 tranzistorů a vykonává 92 000 instrukcí za sekundu). Ray Tomlinson poslal po síti Arpanet první e-maily. V roce 1975 se na trhu objevuje počítač Altair 8800, řada PDP firmy Digital Equipment Corporation, jablíčkáři představili první a druhou generaci Applů a světlo světa spatřil Commodore PET. Od této chvíle chtěla mít osobní počítač doma každá domácnost. Na konci 70. let už si kdokoliv může koupit hotový stroj s klávesnicí, monitorem, pamětí, BIOSem a úložným médiem.
Jaké jazyky frčely?
Byznys sféra frčí na technologii IBM a používá jazyky COBOL, PL/I a Fortran. Inženýři, akademici a univerzity upřednostňovali mikropočítače PDP firmy Digital Equipment Corporation. Pro ně vznikl operační systém VMS a hlavně UNIX, který patří k nejpoužívanějším operačním systémům dodnes. Objevil se programovací jazyk C, ze kterého vychází velká část dnešních jazyků (Java, C#, C++, PHP, JavaScript). Speciálně pro databáze vyvíjí IBM jazyk SQL.
Ke slovu se dostává herní průmysl…
Se vznikem stolních počítačů si lidé začali hrát. Doslova. Vznikla vesmírná střílečka Computer Space, následně konzola Odyssea (od firmy Magnawox), která se dala připojit k televizoru a mohli jste si zahrát například ping pong nebo se projít bludištěm. Atari představila hru Pong a fenomén her pokračoval hrou Space Invaders. Herní průmysl začal vzkvétat.
Sedmdesátky v Československu?
Počítače byly stále doménou převážně průmyslu. Na západě si lidé pořizovali domů TRS-80, Commodore PET a druhé generace Applů s barevnou grafikou, u nás si soukromí nadšenci mohli programovat pouze na kalkulačce TI-57. Základy algoritmizace si na ní osvojovaly první generace českých programátorů.
A jak historie pokračovala? To si přečtěte v druhém díle Historie IT Guys 80. léta-2 000.
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.
Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.