O NFT jste již určitě slyšeli. Zažívá velký a řekněme až neočekávaný boom. Má hodně zastánců, ale i těch, kteří mu příliš nefandí. A tak jsme se zeptali našeho programátora Standy Kepperta, jaký má na NFT názor on a zda by se s námi podělil o svůj pohled. Nepůjdeme po technických detailech a parametrech, ale spíše se podíváme na zoubek tomu, proč si podle Standy lidé NFT kupují a co vlastně za své peníze dostávají. Pojďte se s námi podívat pod pokličku úspěchu NFT. A obrázek, nejen ten z NFT, si udělejte sami.
NFT neboli „Non Fungible Token“ je obrovským hitem poslední doby, o kterém jste už určitě slyšeli. Hype je opravdu velký a o NFT se zajímá stále více lidí. A jak NFT funguje? Na blockchainu podobně jako kryptoměny.
Jak NFT funguje
Aby NFT mohlo fungovat, potřebuje dva základní předpoklady: prodejce a kupujícího. Uveďme si to na příkladu. Prodejce chce, abyste od něj koupili v přeneseném slova smyslu „nic“, ovšem vy jako kupující tuto nabídku nebudete akceptovat. Kupující tedy musí vymyslet, jak vám ono „nic” i přesto prodat.
Dalo by se říci, že NFT funguje na lidských vlastnostech, které společnost zná již stovky let. Na chamtivosti a neinformovanosti. A možná právě proto má NFT takovou úspěšnost. Důležitá je jeho žádanost, reklama, která s ním souvisí a vše, co přesvědčí nakupující, že díky NFT zbohatnou, nebo že se jim díky koupi NFT zvýší postavení ve společnosti.
Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízíme. Pomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!
Kroky prodávajícího NFT
Aby vám prodávající mohl NFT prodat, musí udělat několik následujících kroků. Nejprve připraví databázi, ve které budou unikátní záznamy (např. čísla od 1 do 200). Tím, že je NFT založené na blockchainu, tak vám je garantována unikátnost. Ať si tedy koupíte jakýkoliv záznam z této databáze čísel, budete mít jistotu, že váš záznam nemůže mít nikdo jiný na světě. Avšak když se jako kupující dozvíte, že kupujete jen záznam v databázi, bude se opakovat scénář s neakceptováním obchodní nabídky a případně posláním prodávajícího tam, kde slunce nesvítí. Prodávající tak musí přehodnotit svůj obchodní model NFT a vymyslet něco obstojnějšího.
A tak prodávající nakreslí 200 různých obrázků a každý z nich přiřadí k záznamu v databázi. Cenu obrázků poté určí sestupně, např. ten nejkrásnější bude stát 10 000 Kč a cenu bude snižovat postupně s každým dalším obrázkem. Dále připraví certifikát ke každému záznamu s obrázkem, ve kterém garantuje, že jste jeho vlastníkem a nikdo jiný ho tak nemůže vlastnit. Jakmile si obrázek s certifikátem zakoupíte, můžete s ním nakládat jak budete chtít. Třeba ho i prodat dál za dvojnásobnou cenu.
A takhle funguje NFT
Prodávající prodává tak zvaně „nic” kupujícímu. Využívá kupujícího nevědomosti a neinformovanosti. „Nic” dokázal zabalit do dárkového balení. Kupující v podstatě nevlastní daný obrázek, ale jen jeho číslo, které prodávající vytvořil v databázi. Obrázek je jen zobrazením čísla z databáze. S obrázkem nemůžete nijak nakládat, protože ho nevlastníte, nemůžete tedy ani vydávat obrázek za vlastní. To, co vlastníte, je jen číslo, které díky blockchainu nemůže vlastnit nikdo jiný. Ano, máte kus papíru, kterým se můžete ohánět před lidmi. A to je přesně to, čeho chce prodávající dosáhnout. Vytvořit hype a vlastní reklamu tak, aby i ostatní lidé měli potřebu kupovat čísla z jeho databáze. Jakmile se rozšíří informace o tom, že jste koupili NFT např. za 5 000 Kč a následně jste ho prodali za 50 000 Kč, naroste hype prodávajícího NFT.
Rozšíření databáze NFT
Až se prodávající dostane do bodu, kdy všechna čísla z jeho databáze budou prodána, dostává procenta z prodejů jeho kupujících a chce i nadále vydělávat, může se rozhodnout svou databázi rozšířit. Pokud bude prodávající líný vymýšlet a kreslit nové obrázky, může k těm předchozím přidat nové prvky, například hvězdičky nebo každému obrázku přidá ještě rámečky (třeba platinové, zlaté, stříbrné apod.) Jelikož nikdo nevlastní samotný obrázek, ale pouze číslo v databázi, může prodávající prodávat to stejné jen s malou úpravou. Vy jako kupující dostanete úplně nové NFT, ale se stejným obrázkem.
A tady se dostáváme k jádru celého NFT. Prodávající vás potřebují pro svou prosperitu a musí vás přesvědčit, že potřebujete právě jejich NFT. To je také důvod, proč se skoro každá velká společnost i jednotlivci snaží prodávat své NFT. Je to vcelku jednoduchý výdělek.
Svou databázi s NFT si může vytvořit kdokoli, poté už záleží jen na obchodních dovednostech prodávajích, zda dokáží prodat své „nic”. Obchodní strategie NFT musí být často propracovanější, než prodávání reálného produktu, jinak by neměla takový úspěch. Jako NFT dnes můžete koupit cokoliv od obrázků opice, přes herní itemy, boty nebo dokonce i hamburger z McDonaldu. Jak už jste se ale dozvěděli, nekoupíte si předmět nebo práva k obrázku, budete vlastnit pouze číslo v databázi.
Překupníci NFT
Závěrem se ještě zmíníme o překupnících. Ti nakupují NFT a přeprodávají ho za vyšší ceny tak, aby na tom měli svůj vlastní profit. Dle názoru Standy se lidé kupující NFT snaží zapadnout mezi určitou skupinu lidí. Tato komunita se navzájem předhání, kdo co a za kolik koupil. A pokud NFT nevlastníte, jste pro ně loser.
Jaký názor máte na NFT vy? Vlastníte nějaké nebo je prodáváte? Podělte se s námi o své zkušenosti.
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.