Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jaký byl Systeum Meetup 2023: Umělá inteligence v praxi

Ve čtvrtek 12. října 2023 jsme v krásných prostorách Worklounge Karlín uspořádali meetup s názvem Umělá inteligence v praxi, kterého se zúčastnilo mnoho nadšenců a odborníků z řad široké veřejnosti. Setkání jsme zahájili výbornou snídaní a networkingem a naladili se tak na diskuzi o umělé inteligenci. Celou akcí nás provázel zakladatel a CEO Systeum, Martin Smětala, který s hosty diskutoval nad různými aspekty této inovativní technologie.

Vadim Petrov
Umělá inteligence ve vývoji her

Vadim Petrov, který se zabývá programováním umělé inteligence ve společnosti Warhorse Studios, představil, jak AI nachází uplatnění ve vývoji her. 

Vadim na otázku týkající se doučování modelu a jeho aktualizace uvedl, že se jedná o složitý proces, na kterém ve Warhorse studiu spolupracují s externí firmou. Pokud vzniknou nedokonalosti ve výstupech, společně je řeší a provádějí potřebné úpravy.

Pokud jde o využití AI při řízení chování NPC postav, Vadim upozornil, že aktuálně ještě nejsou připraveni plně svěřit rozhodování umělé inteligenci, zejména v otevřených světech s mnoha možnostmi.

Když byl dotázán na sledování projektů umělé inteligence v oblasti NPC, jako je například Inworld, Vadim potvrdil, že tyto projekty sleduje a považuje je za zajímavé. Zdůraznil však, že v současnosti, zejména kvůli problémům s AI halucinacemi, si obtížně dokáže představit využití AI pro NPC. Nicméně věří, že v budoucnosti by to mohlo být možné a velmi zajímavé.

Na otázku ohledně toho, zda AI může řídit jednotlivé boty v hrách se samostatným chováním bez původního programu, Vadim odpověděl kladně. Upozornil, že takoví boti již existují a dokážou simulovat samostatné chování, ačkoliv se jim zatím obvykle nepřezdívá umělá inteligence. Očekává, že budoucnost přinese ještě vyspělejší verze těchto botů.

Ohledně možnosti využití AI při testování her Vadim potvrdil, že testování her pomocí AI je v dnešní době rostoucím oborem a věří, že zde existuje velký potenciál. V současné době se však umělá inteligence v herním oboru více zaměřuje na namluvení hlasu a práci s textem pro herní postavy.

Vadim zmínil, že v herním průmyslu již dnes dochází k využívání AI nástrojů, které dokáží generovat grafické prvky, jež lze použít při tvorbě postav a textur. Nicméně, tuto cestu považuje za velmi komplikovanou kvůli autorským právům. Nedávno se objevila situace, kdy společnost Valve omezila hry na své platformě, které využívaly příliš mnoho grafiky a jiných uměleckých prvků generovaných pomocí umělé inteligence, kvůli obavám týkajícím se autorských práv. (Více si o tématu můžete přečíst např. zde)

K otázce, kdo může přijít o práci kvůli AI, Vadim uvedl, že aktuálně to může být problematické pro dabéry a copywritery. Nicméně věří, že s každou novou revoluční technologií vzniknou i nové příležitosti. I když některé profese mohou zmizet, budou se vytvářet nové, které budou mnohem kreativnější a zajímavější.

Diskuzi s Vadimem jsme zakončili otázkou, zda někdy v hrách použil hudbu komponovanou jeho dědečkem Vadimem Petrovem. Vadim se pousmál a řekl, že hudbu svého dědečka zatím nevyužili. Nicméně použili hudbu generovanou umělou inteligencí, která byla vytvořena s ohledem na určitý předem definovaný styl.


Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízímePomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!

Kateřina Lesch
Strojová analýza emocí

S Kateřinou Lesch, seniorní manažerkou v oblasti datové analytiky a umělé inteligence ve společnosti Deloitte, jsme diskutovali o možnostech strojové analýzy emocí. 

Kateřina poukázala na to, jak může být umělá inteligence využita v různých oblastech, včetně online pohovorů, výsleších či v call center, kde může rozpoznat emocionální stav dle tónu hlasu volajícího. Dokáže následně poskytnout relevantní scénář operátorovi, který má na druhé straně například zákazníka volajícího jen kvůli stížnostem. Toto využití umělé inteligence může ovšem vést také k frustraci klientů, pokud AI neporozumí dostatečně jejich požadavkům nebo potřebám. Umělá inteligence zabývající se hlasem se zaměřuje také na to, jak bude znít lidský hlas v pozdějším věku, což zahrnuje výzkum v oblasti AI a hlasivek. Tuto oblast vítají také lékaři.

Kateřina nicméně zdůraznila, že preferuje lidský přístup a komunikaci mezi lidmi, která je přesnější. Zároveň uvedla, že v oblasti rozpoznávání sarkasmu a ironie stále existují výzvy. Umělá inteligence nemá totiž schopnost vnímat kontext a zvuky tak, jak to dokážou lidé, ale věří, že se tato technologie bude nadále vyvíjet.

Na otázku týkající se etiky analýzy emocí z biometrických údajů a použití těchto údajů bez souhlasu klienta, Kateřina zdůraznila, že je zcela neetické sbírat biometrické údaje bez souhlasu. Nicméně uvedla, že to se stává. Kateřina potvrdila, že klientům sama vždy sděluje, že mluví s AI, zejména v úvodní fázi hovoru nebo chatu.

V odpovědi na otázku, jak se liší sémantická analýza textů pomocí AI v různých odvětvích, Kateřina uvedla příklad práce s AI při forenzním vyšetřování, kde se analyzují různé texty, aby se zjistilo, zda jsou pravdivé nebo lživé. 

Kateřina zdůraznila, že AI se stává stále významnější součástí našeho každodenního života a pracovního prostředí. Důležitým prvkem je automatizace rutinních úkolů, například filtrování e-mailů a organizace dat, což může uvolnit čas pro důležitější úkoly. AI také umožňuje Predictive Analytics, což zlepšuje proces rozhodování na základě analýzy dat. Chatboti řízení AI mohou pomoci s komunikací a zpracováním dotazů. 

Tomáš Horáček
AI a právo: Radosti a strasti s prompty a výstupy v AI nástrojích

Tomáš Horáček se specializuje na IT právo a pomáhá start-upům v oblasti práva, technologií a marketingu. Během své prezentace nám představil výzvy a přínosy spojené s využíváním AI v právním a online světě.

Tomáš reagoval hned na několik otázek týkajících se právního a etického aspektu používání AI nástrojů. Ohledně využití promptu někým jiným a vydávání ho za svůj, Tomáš uvedl, že pokud by daný prompt zůstal nezměněný a někdo by ho využíval pro komerční účely, může být toto jednání právně vymahatelné. Nicméně zdůraznil, že v právu platí zásada důkazního břemene a vše závisí na konkrétních okolnostech a detailech.

Co se týče možnosti klasifikace používaných dat v AI nástrojích a otázky, zda lze zajistit, aby citlivá data byla používána pouze interně, Tomáš uvedl, že placené AI nástroje nabízejí určitou anonymizaci dat a garantují, že data nebudou sdílena s třetími stranami. Nicméně poznamenal, že tuto garanci nikdo nemůže ověřit.

Na otázku, zda by bylo možné žalovat OpenAI v případě, že by citlivá data z inputu/outputu byla zveřejněna cizím osobám, Tomáš doporučil, aby si lidé přečetli podmínky smlouvy, kterou akceptovali při zakládání účtu u OpenAI. Podle těchto podmínek by žalování nebylo možné, pokud by uživatelé použili citlivá data v promptu a nepoužívali placený premium účet.

Tomáš se také soustředil na důvěru a etiku v práci s AI. Podtrhl, že je důležité klientům přiznat, že komunikují s AI a při své tvorbě ji využívají. Ideální je to zakotvit i ve smlouvě. Také zdůraznil, že kopírování myšlenek z nástrojů AI neznamená automaticky vytvoření vlastního díla; je třeba vložit své vlastní myšlenky a upravit text či kód podle potřeby. Současně poznamenal, že nynější placené verze AI nástrojů jsou pravděpodobně méně právně napadnutelné.

Michal Kučera
Jak se mění práce vlivem AI

Michal Kučera, Product Owner ve společnosti Czechitas, sdílel své zkušenosti s používáním umělé inteligence v každodenním životě.

Nejčastěji používá premiumové účty ChatGPT, Midjourney a Stable Diffusion zejména k přípravě prezentací a vyhodnocení průzkumů, které následně inteligentně sesumarizuje. Tím ušetří mnoho času. Například dříve strávil hodiny zpracováváním dlouhého excelového souboru s dotazy po absolvování kurzu. Díky AI je nyní schopen tento proces značně zjednodušit a ušetřit si tak čas, který může věnovat jiným úkolům. Dalším využitím AI v jeho práci je zvládání e-mailů po návratu z dovolené, což je často náročné kvůli velkému množství zpráv. AI mu pomáhá třídit e-maily podle jejich důležitosti a zefektivňuje tak proces organizace komunikace.

Pokud jde o budoucí pracovní návyky a konkurenceschopnost, Michal zdůraznil důležitost schopnosti kriticky posuzovat důvěryhodnost zpráv generovaných AI. Upozornil na fakt, že AI může generovat nepravdivé informace, a proto je důležité umět rozlišit mezi realitou a fikcí. Tuto schopnost považuje za klíčovou v době, kdy AI může generovat informace, které vypadají jako pravda, ale nejsou.

Na otázku ohledně zkušeností s halucinacemi u ChatGPT Michal potvrdil, že se s nimi setkal, což je běžná vlastnost generativních AI. Nicméně poukázal na to, že správným naváděním (prompt engineering) lze riziko halucinací omezit. Také uvedl, že pomáhá například ChatGPT často chválit :)

Kromě toho zmínil, že i když některé pracovní pozice mohou zaniknout kvůli automatizaci a AI, současně vznikají nové pozice, které dosud nemají jasně definované názvy. Ukázal tak na dynamiku změn na trhu práce.

Nakonec uvedl příklad, jak AI může umožnit pracovníkům více se věnovat jiným a často důležitějším činnostem. Jako příklad zvolil případ asistence u zubaře, kde AI zastupovala sestřičku a zapisovala mluvené slovo zubaře do karty klienta a uměla rozpoznat zásadní informace pro zapsání od výplňových slov a zvuků. Skutečná sestra tak měla více času na další úkoly a hlavně na pacienty.

Michal s Czechitas plánují kurzy v oblasti GenAI pro širší veřejnost, které budou zahrnovat základní prompt engineering a vysvětlení fungování generativní AI. Tímto kurzem by chtěl pomoci lidem lépe se orientovat v této oblasti.


Systeum Meetup 2023: Umělá inteligence v praxi byl hodnotným setkáním s odborníky z různých oblastí, kteří se zabývali hned několika aspekty AI. Hosté sdíleli své zkušenosti a názory na využití AI, ačkoli také zdůraznili výzvy spojené s touto technologií, jako je zneužití a otázky autorských práv. Zároveň však bylo patrné, že AI otevírá nové možnosti a přináší inovace do mnoha oblastí našeho každodenního života. Meetup byl skvělou příležitostí pro sdílení poznatků a diskuzi o budoucnosti umělé inteligence, a zanechal nás s mnoha inspirativními myšlenkami na to, jak AI může transformovat naše životy a pracovní prostředí.

Jaké byly ohlasy na Meetup?

"Na Meetupu byli zajímaví hosté a řešili aktuální témata, což za mě byla ideání kombinace."
"Přednášky a diskuze byly věcné a obsahově přínosné, čehož si cením."
"Meetup předčil má očekávání, byla zde příjemná atmosféra a přednášky nahlédly problematiku z různých úhlů."

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook Začněte pracovat v IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci,ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook Připravte se na nová pracovní dobrodružství: Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

 

Mohlo by vás také zajímat

Umělou inteligenci jsme si zvykli p...

čtení na 4 min 17.4.2024

Systeum Meetup 2024: Přesahy umělé ...

čtení na 3 minuty 21.2.2024

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster