Hrou a zábavou se dá dosáhnout lepších výsledků a dělat danou činnost efektivněji? Vážně? Ano, vážně, pokud dobře zapojíte gamifikaci.
Využití gamifikace nebo jejích prvků může do firmy ledasco pozitivního přinést, obecně podporuje u lidí vnitřní motivaci, a to u jakékoliv činnosti. Své velké využití tak může najít i v oblasti HR. Ať už gamifikaci zapojíte při náboru, onboardingu nebo vzdělávání zaměstnanců, můžete dosáhnout větší efektivity a lidé si budou aktivity zároveň více užívat. Vaši firmu si také lépe zapamatují a odlišíte se od konkurence, což je především u náboru více než žádoucí. Gamifikace vám může pomoci se zajištěním větší angažovanosti zaměstnanců, pomůže vzbudit jejich zájem o dění okolo i o seberozvoj.
Gamifikace zblízka
I když se může zdát, že je gamifikace nový trend posledních několika let, v HR, resp. náboru, se s ní setkáváme již přes 20 let a má své již stabilní místo hned v několika oblastech. Pojďme se podívat, kde má smysl gamifikační prvky zavést a mrkněme společně na inspiraci z firem, kde se to již povedlo.
Gamifikace v náboru
V oblasti náboru pomáhají herní prvky vytvořit příjemné prostředí podporující u kandidátů zdravou soutěživost. Umožní posunout kvalitu náborového procesu o pár kroků dopředu, oslovit tak, a nakonec i získat kvalitnější kandidáty. Těm na oplátku nabízíme zpestření v jinak stále se opakujícím procesu, který zažívají v každé firmě znovu a znovu.
Pojďme tedy zamávat na rozloučenou klasickým pohovorům, které mohou být pro některé pozice velmi neefektivní a přivítejme tzv. recruitainment, nábor s herními prvky.
Prvky zábavy mohou do procesu přinést různé kvízy nebo i hodnocení založené na chování v průběhu náboru. Dále mohou fungovat například puzzle, platformové hry nebo online testy programování.
Pozorujte, jak se kandidát ve hře chová, jak řeší dané situace a zda si s nimi umí poradit. Získáte tak daleko lepší představu o tom, zda má pro pozici potřebné schopnosti, než kdybyste pouze kladli otázky nebo spoléhali na to, jak se kandidát sám popíše.
Inspirace z firem:
- Marriot Hotel nebo Siemens Plantville připravili virtuální hry, kde hráči v simulovaném prostředí zastávali roli, na kterou se v reálu hlásili. Řešili každodenní situace, museli si poradit s okolnostmi, které by je běžně mohli potkat…
- Google nainstaloval v Silicon Valley billboard s matematickou hádankou. Od těch, kteří ji dokázali vyřešit si pak vyžádal CV a telentům nabídl práci.
Gamifikace v onboardingu
Onboarding je velmi komplexní proces, v rámci kterého musí nováček vstřebat velké množství informací, seznámit se se spoustou nových věcí atd…Nabízí se tedy otázka, jak mu ty první dny a týdny co nejvíc zpříjemnit?
Z pohledu gamifikace může být pomocníkem třeba takový palubní deník, online nebo offline, který bude nováčka na celé cestě doprovázet. Užitečný obsah můžete odlehčit také různými historkami, fotkami nebo vtípky z vaší firmy nebo týmu.
Můžete také nadesignovat hru, která novému zaměstnanci zprostředkuje všechny potřebné informace a znalosti.
Inspirace z firem:
- Deloitte vytvořil hru pro nově nastupující analytiky. Jejich úkolem bylo zachránit svět před Zombie apokalypsou. Jak ve hře postupovali, osvojovali si potřebné znalosti a dovednosti (včetně MS Excel), a to tempem, které jim vyhovuje
Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízíme. Pomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!
Gamifikace v rozvoji zaměstnanců
V oblasti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců můžete využít velké množství gamifikačních prvků:
- výzvy mezi týmy, které zvýší jejich motivaci
- udělování odznaků za dosažené cíle nebo mety je jednoduchý a stále dobře fungující prvek
- vizualizace: můžete vytvořit zaměstnanci jeho „avatara” (osobu v online prostředí), u kterého budou zobrazeny všechny nově získané dovednosti, kurzy, které ho naopak ještě čekají atd…Takováto konkrétní vizualizace opět pomáhá zvyšovat motivaci.
- krátké hry, kvízy nebo zábavná videa
Inspirace z firem:
- Wallmart zapojil gamifikaci i do pravidelných školení BOZP. Zaměstnanci každoročně hrají počítačovou hru, díky které mají i okamžitou zpětnou vazbu na to, jak si vedli. Wallmart udává, že po zavedení této hry začalo 96 % zaměstnanců zapojovat prvky, které se v BOZP tréninku naučili, do své každodenní práce.
- V NTT potřebovali otestovat, zda mají kandidáti na leaderské a manažerské pozice potřebné dovednosti. Vyvinuli proto hru Samurai, která pomáhá zjistit, na jaké úrovni zaměstnanci aktuálně jsou a identifikuje, které dovednosti musí v rámci manažerského programu ještě dál rozvíjet.
Gamifikace a angažovanost zaměstnanců
Angažovanost zaměstnanců je poměrně velké téma, uvádí se, že pouze 14 % zaměstnanců můžeme opravdu označit jako angažovaných. To znamená ochotných udělat nějaký extra krok, pomoci ostatním nebo i ochotných se seznámit s dalšími kolegy mimo jejich nejbližší pracovní okruh.
Jak může pomoci gamifikace?
- Bodování jednotlivých aktivit. Získané body mohou zaměstnanci vyměnit za dárky nebo benefity.
- Soutěže mezi jednotlivci nebo týmy.
- Úkoly zaměřené na podporu týmové práce, networkingu a socializace.
Inspirace z firem:
- V Accenture se podařilo pomocí gamifikačních prvků vytvořit prostředí, kde budou zaměstnanci více spolupracovat a sdílet know-how. Získávají body za předem definované aktivity, jako je sdílení zajímavého obsahu, napsání článku atd…Body mohou následně vyměnit za odměny.
- LinkedIn také řešil téma interní spolupráce. Pro její podporu uspořádali hackathon, který měl za cíl zaplnit těžko obsaditelné pozice v co nejkratším čase. Během 5 hodin měli k dispozici 226 relevantních kandidátů.
Jak implementovat proces gamifikace
Stejně jako každý jiný nástroj nebo proces, je potřeba i gamifikaci implementovat s velkou péčí a důsledností.
Nepodceňte plánování
- Jaké výsledky od zavedení gamifikace očekáváte a jak je budete měřit?
- Jaký typ hry chcete využít?
- Jak vybraná hra koresponduje s výsledky, které potřebujete/ očekáváte?
Vyberte si ty nejlepší gamifikační nástroje
A buďte v tom pečliví, myslete na to, že nejde jen o hru, ale o hru s výsledkem, který vám má něco přinést.
Ať se zaměstnanci pobaví
Nenechte se při honbě za výsledkem odklonit od myšlenky, že si mají zaměstnanci užít trochu zábavy. Gamifikace vám má pomoci danou činnost nebo úkol odlehčit, ne z něj udělat další stejně fádní proces.
Pracujte s uživatelským feedbackem
Dělejte si A/B testy, ptejte se uživatelů, jestli jejich zkušenost koresponduje s vašimi očekáváními. Zapojte kvalitativní i kvantitativní průzkumy.
Měřte a analyzujte
Určete si metriky, které vám poví, zda je váš gamifikační projekt úspěšný a pravidelně je sledujte.
Dejte o hrách vědět
Celé jste to vymysleli, otestovali, víte, co měřit, tak nezapomeňte novou gamifikaci svým zaměstnancům dobře odkomunikovat. Nalákat je, vysvětlit jim, proč se do toho mají pustit a průběžně jim toto téma připomínat.
Jak vidíme, gamifikace může být velkým a hodně všestranným pomocníkem. Zároveň ale vyžaduje hodně času, důkladného plánování a přípravy. Pokud se chcete do gamifikace pustit ve velkém, ale nemáte na to ve svém týmu prostor, můžete využít i dodavatele, který vám pomůže v jakém rozsahu budete potřebovat, od vymyšlení celého procesu až po designování jednotlivých prvků. Držíme palce a přejeme hodně úspěchů.
🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.
🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.
🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.
🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.
Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.